IVc517 Pokročilé postupy intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/5.8. 70 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy. Předmět se zaměřuje na rozvoj pokročilých dovedností při sestavování a vedení a supervizi programů behaviorální intervence u pacientů/klientů. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života a rovněž na techniky, které vedou k redukci nefunkčního chování, jenž pacientovi/klientovi brání v uspokojování životních potřeb. Předmět rozvíjí pokročilé dovednosti uchazečů pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí pokročilých technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů. Cílem je také připravit účastníky na roli profesionála, který vede profesně mladší a méně zkušené kolegy, hodnotí a monitoruje úspěšnost behaviorální intervence a kontinuálně adaptuje její průběh na základě dosažených výsledků a změn v chování pacienta/klienta. Kurz navazuje na Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu umí vypracovat komplexní plán behaviorální intervence. Znají způsoby a dokáží prakticky provést odborný dohled nad procedurální integritou behaviorálního programu. Umí vyhodnotit program a provést supervizi programu behaviorální intervence. Znají teoreticky a provedou prakticky pokročilé postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, znají do hloubky a provedou všechny techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), pokročilé techniky tvarování a řetězení chování. Dokáží provést pokročilé antecedentní intervence, znají jak teoreticky, tak prakticky provedou techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít pokročilé postupy a protokoly při redukci problémového chování. Dokáží výše uvedené postupy zprostředkovat asistentům behaviorálního analytika a behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. Dohlíží na jejich bezchybnou implementaci.
Osnova
  • dimenze aplikované behaviorální analýzy
  • zavedení/posílení alternativního chování
  • posílení, vyhasínání, a trest - možné nezamýšlené efekty
  • monitoring pokroku klienta a integrity intervence
  • rozhodnutí založené na datech (efektivita intervence, potřeba revize, potřeba pokračování v intervenci)
  • spolupráce s dalšími osobami poskytujícími služby klientovi
  • systémy monitoringu výkonu, zpětné vazby a posílení
  • funkční hodnocení
  • hodnocení efektu supervize
Literatura
  • BAER, D.M. (1981). How to plan for generalization. Austin: Pro-Ed.
  • MAURICE, C., GREEN, G., & LUCE, S. (Eds.). (1996) Behavioral intervention for young children with autism: a manual for parents and professionals. Austin: Pro-Ed.
  • GREER, R.D., & ROSS, D.E. (2008). Verbal behavior analysis: Inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. Boston, MA: Pearson.
  • SKINNER, B.F. (1969). Contingencies of reinforcement: A theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  • NATIONAL AUTISM CENTER (2009). National Standards Project, Findings and Conclusions, Addressing the need for evidence-based practice guidelines for autism spectrum disorders. National Autism Center: Randolph, MA.
  • SUNDBERG, M.L, & PARTINGTON, J.W. (1998). Teaching language to children with autism or other disabilities. Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts, Inc.
  • CATANIA, A.C. (2013). Learning (5th ed.). Cornwall on Hudson: Sloan Publishing
  • FISHER, W., PIAZZA, C., & ROANE, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed). Guilford Publications.
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. New Jersey: Pearson, Merrill Prentice Hall, 2007, xxvii, 770. ISBN 9780131421134. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
30 h teorie, 40 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.