IVc606 Etika a profesního chování pro behaviorální techniky

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje jak na témata etického chování při jednání s lidmi v souvislosti s poskytováním zdravotní péče obecně tak na specifika etického chování při využívání programů behaviorální intervence a zodpovědnosti vůči pacientům/klientům společně se zodpovědností vůči dalším zainteresovaným osobám (osoby blízké a osoby určené pacientem, které mohou být informovány o jeho zdravotním stavu). Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickými a profesionálními standardy, které vycházejí z mezinárodních pravidel pro zodpovědné chování asistentů behaviorálních analytiků, které jsou definovány v Etickém kodexu behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts).
Výstupy z učení
Absolvent předmětu zná a dokáže jednat dle etických standardů nelékařských zdravotnických povolání a etickým kodexem behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáže vysvětlit co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního technika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Zná práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu.
Osnova
  • etické aspekty výkonu nelékařského povolání
  • zodpovědné chování behaviorálního technika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám
  • práva pacientů, práva a povinnosti zdravotnického personálu
  • profesionální disciplinární a etické standardy Mezinárodního výboru pro certifikaci behaviorálních analytiků (BACB)
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.