IVc607 Basics of diagnostics and application of behavior change methods

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/1.5. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 24. 9. 9:00–16:50 učebna 37, Sat 25. 9. 9:00–16:50 učebna 37, Sat 9. 10. 9:00–16:50 učebna 24, Fri 19. 11. 9:00–16:50 učebna 37, Sat 20. 11. 9:00–16:50 učebna 24
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje základy diagnostiky a zákonitostí a pravidel pro aplikaci postupů směřujících ke změně chování jedince. V rámci předmětu budou vysvětleny základní principy a postupy funkčního hodnocení chování pomocí přímých i nepřímých behaviorálních diagnostických metod a technik. Předmět představí postupy funkční analýzy chování, včetně jejich variací (např. zkrácená funkční analýza chování, analýza chování s využitím latence nebo prekursorů problémového chování), zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Součástí předmětu je i praktický nácvik metod behaviorální změny.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu dokáže popsat základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování a prakticky provést asistenci při funkčním hodnocení chování a provádění funkční analýzy chování. Porozumí základním pojmům a postupům aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd. Prakticky provádí aplikace metod behaviorální změny, zejména využívá posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládne techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby.
Syllabus (in Czech)
  • základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování
  • asistence při funkčním hodnocení chování
  • provádění funkční analýzy chování
  • posilování
  • rozvrhy posilování
  • trest
  • využití promptů a jejich postupné odstraňování
  • intenzivní učení (discrete trial training)
Literature
  • COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
  • MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
  • BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: 8 h teorie 10 h cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, autumn 2020, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/IVc607