IVc608 Základy intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2.3. 28 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit účastníky se základy sestavování programů behaviorální intervence u pacientů/klientů a vymezuje roli behaviorálního technika v procesu implementace těchto programů . Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální technik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro implementaci individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže pod dohledem behaviorálního analytika provést různé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít základní postupy a protokoly při redukci problémového chování.
Osnova
  • role behaviorálního technika v implementaci programů aplikované behaviorální analýzy
  • odborný dohled a supervize behaviorálního programu
  • základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování
  • učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
  • základní postupy při intenzivním učení
  • techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů
  • techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu)
  • techniky tvarování a řetězení chování
  • způsoby antecedentní intervence
  • způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
  • základní postupy při redukci problémového chování
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.