IVc713 Identifikace, diagnostika a hodnocení chování

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/7. 85 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na způsoby identifikace projevů chování vhodného pro behaviorální intervenci, provádění diagnostiky chování jedince a správného vyhodnocení jeho funkcí. Obsahem bude též nácvik způsobů, jak pracovat s informacemi a daty o jedinci a jeho sociálním okolí, které má behaviorální analytik z různých zdrojů k dispozici, včetně informací o biologických proměnných klienta/pacienta, které mohou ovlivňovat jeho chování. Dále budou představeny způsoby, jakými je možné provést předběžné hodnocení problémového chování a jak v rámci diagnostiky spolupracovat s dalšími profesionály, např. lékaři, sociálními pracovníky, psychology, atp. V neposlední řadě se předmět zaměří na identifikaci limitů behaviorální intervence a individuálních znalostí a zkušeností behaviorálního analytika s cílem identifikovat situace a stavy pacienta/klienta, kdy je nutné jej směrovat do péče jiných zdravotnických profesí. Součástí výuky je také praktický nácvik dovedností.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu rozumí logice a způsobům funkčního hodnocení a funkční analýzy chování a umí prakticky provést funkční hodnocení chování a funkční analýzu chování. Absolvent dokáže pospat vliv biologických proměnných na chování klienta/pacienta a reflektovat jej při hodnocení chování. Dále bude absolvent schopen při hodnocení chování využít spolupráce s dalšími profesemi, zejména lékaři, klinickými psychology a sociálními pracovníky. Absolvent dokáže prakticky provést ohodnocení preferencí a využít základních i pokročilých behaviorálních diagnostických metod a technik (např. diagnostické nástroje a manuály pro plánování intervence VB – MAPP a ABLLS).
Osnova
  • Vyhodnocení anamnestických údajů a dostupných informací o pacientovi/ klientovi, použití posuzovacích škál, záznamových archů a behaviorálního interview při diagnostice
  • Posouzení biologických proměnných, které mohou ovlivňovat chování pacienta/ klienta
  • Ekologické hodnocení chování a změny v prostředí
  • Sociální validita a volba priorit při výběru cílového chování
  • Provedení předběžného hodnocení chování za účelem identifikace problémových oblastí včetně praktického nácviku
  • Hodnocení preferencí a spolupráce s pacientem/klientem včetně praktického nácviku
  • Vysvětlení behaviorálních postupů pacientovi/klientovi prostřednictvím běžného (neodborného) jazyka včetně praktického nácviku
  • Konzultace, supervize a spolupráce mezi behaviorálními analytiky včetně praktického nácviku
  • Provádění behaviorální intervence ve spolupráci s profesionály z jiných profesí (lékaři, psychology, atp.)
  • Specifika behaviorální diagnostiky a hodnocení chování u osob s poruchami autistického spektra včetně praktického nácviku
  • Behaviorální diagnostika a hodnocení chování u osob s mentálním postižením a jinými neurovývojovými poruchami, včetně praktického nácviku
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.