IVp010 Realizace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní praxi

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Ondráčková (lecturer)
Mgr. Alice Vašáková (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
IVp010/01: Thu 21. 2. 14:00–17:50 učebna 37, Thu 7. 3. 14:00–17:50 učebna 37, Thu 21. 3. 14:00–17:50 učebna 37, Thu 11. 4. 14:00–17:50 učebna 37, Thu 25. 4. 14:00–17:50 učebna 37, L. Gajzlerová, L. Ondráčková, A. Vašáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Porozumění problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, aktivní vhled do tématu podpůrných opatření 1. - 5. stupně. Studenti se seznámí s tím, jak zpracovat a efektivně využít plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, jak nastavit spolupráci s asistentem pedagoga a vhodně organizovat výuku ve třídě. Blíže se seznámí s některými metodami individualizace a diferenciace.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování schopen:
- vysvětlit princip podpůrných opatření a jejich aplikace
- navrhnout PLPP a IVP
- aplikovat některé vhodné metody výuku a hodnocení u žáků se SVP
- vhodně nastavit spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga.
Syllabus (in Czech)
  • Kdo jsou žáci se SVP a co je to podpůrné opatření očima školní praxe
  • Individualizace a diferenciace výuky
  • Podpůrná opatření 1. stupně, plán pedagogické podpory
  • Podpůrná patření 2. - 5. stupně, individuální vzdělávací plán
  • Organizace vyučování, metody výuky a hodnocení jako podpůrné opatření
  • Spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga
Literature
    required literature
  • MERTIN, Václav and Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
    recommended literature
  • STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet : co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 174 stran. ISBN 9788026204961. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ and Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
    not specified
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • Bradley J. A co já s tím? Computer Media 2016
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
  • BERGER, Elisabeth and Hildegard FUCHS. Učíme děti učit se : praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Translated by Lucie Šnajdrová. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 112 s. ISBN 9788072388547. info
Teaching methods (in Czech)
interaktivní seminář, diskuse, spolupráce
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou k získání zápočtu je účast ve výuce, aktivní spolupráce ve výuce a vytvoření a odevzdání praktických materiálů spojených s tématem semináře:
• Plán pedagogické podpory pro žáka s popsanými problémy
• Individuální vzdělávací plán dle vybraného doporučení školského poradenského zařízení
• Diferencovaný test, prostřednictvím kterého bude ověřený vybraný výstup RVP ZV a bude respektovat podpůrná opatření pro příklady žáků s různými speciálními vzdělávacími potřebami
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 20 h za semestr.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/IVp010