IVp020 Průvodce začínajícího učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Cíle předmětu
Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit. Kurz provází studentky a studenty následujícími tématy:
jak navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi,
jak najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu,
jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření,
jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga,
jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení, a také
jak pracovat s chováním žáků/žaček.
Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi,
najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu,
plánovat a poskytovat podpůrná opatření,
spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga,
poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení
pracovat s chováním žáků/žaček.
Osnova
  • Seznámení se školou - s ředitelem/ředitelkou, učitelským kolektivem, školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga
  • Seznámení s třídou
  • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga
  • Každodenní práce ve třídě
Literatura
    povinná literatura
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍK, Marek. Interakční psychologický výcvik. 2., doplněné a přepracova. Praha: Grada. 186 stran. ISBN 9788027121939. 2019. URL info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál. 174 stran. ISBN 9788026210016. 2016. info
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 135 stran. ISBN 9788075520081. 2016. info
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s. xxvi, 243. ISBN 9788090608276. 2016. info
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. 214 s. ISBN 9788026201762. 2014. info
  • MAŠÁT, Vladimír. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 1. vydání. Středokluky: Zdeněk Susa. 157 stran. ISBN 9788086057804. 2012. info
    neurčeno
  • www.podporainkluze.cz
  • http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf
  • www.pbiscr.cz
  • https://bein.ped.muni.cz/
  • www.zapojmevsechny.cz
Výukové metody
2 kontaktní setkání, samostatné studium lekcí, vypracovávání úkolů, účast v diskuzi týkající se dané lekce (co je důležitá informace, kterou si z lekce odnáším, případně jakékoliv nejasnosti), včetně reakce na komentář kolegy či kolegyně.
Metody hodnocení
Kontrola vypracovaných zadání a kontrola aktivní účasti v diskusních setkání kurzu.
Pro absolvování předmětu je potřeba splnit 75 % zadaných úkolů v e-kurzu (tzn. odevzdat min. 9 vypracovaných úkolů) a aktivní účast na 2 setkání.
Informace učitele
Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.
E-learningem provází učitelka Dana, která vstupuje do nové školy. Dana nastupuje jako učitelka druhého stupně - českého jazyka a zeměpisu, chystá se učit na druhém stupni, převážně v šesté třídě, do budoucna by se chtěla stát třídní učitelkou. Kurz budoucí učitele a učitelky provází důležitými momenty v začínající praxi. Je rozdělen do čtyř tematických bloků, které jsou dále členěny do podrobnějších témat.


Kurz vychází z reálného výzkumu v rámci projektu BeIN - Bariéry v inkluzi a jejich překonávání – implementace v prostředí českých základních škol, z pozorování a rozhovorů s pedagogickým personálem základních škol a také z dlouholeté praxe vyučujících a výzkumného týmu. Informace o projektu a užitečný Sumář dobré praxe najdete zde https://bein.ped.muni.cz/.

Na začátku semestru bude realizováno jedno POVINNÉ osobní (hybridní) setkání, kdy budou vysvětleny všechny náležitosti kurzu. Středa 22.2.2023 od 15:00 nebo od 16:00 (bude upřesněno)
V druhé polovině semestru proběhne jedno POVINNÉ on-line/či osobní diskuzní setkání (témata diskuzí podle interaktivní osnovy). V týdnu od 24.-28.4.2023 - bude zpřesněno podle domluvy s vyučujícími
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: on-line.
Součastí předmětu jsou 2 povinná setkání za semestr. První 22.2.2023 (od 15:00 nebo 16:00) - bude upřesněno, druhé v týdny 24.-28.4.2023.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024.