IVp021 A Guide for Beginning Teachers

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská (přednášející)
Mgr. Katarína Slezáková (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course aims to introduce the beginning teachers to the situations they may encounter at the start of their practice. The course will be open only if 5 or more students sign up for it.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
The course aims to acquaint novice teachers with the situations they may encounter at the beginning of their teaching career. The course accompanies students through the following topics:
- how to establish a relationship with the director and colleagues,
- how to find your style of education,
- how to know the class,
- how to plan and provide support measures,
- how to work with a school counseling center, teaching assistant,
- how to provide formative feedback and assessment, and also
- how to work with students' behavior.
The whole e-learning is designed to combine theoretical knowledge with practical activities. The aim of e-learning is to introduce students to school practice and its functioning without major problems.
Výstupy z učení
After completing the course, the student will be able to:
- establish a relationship with the director and colleagues,
- find his/her style of education,
- know the class,
- plan and provide support measures,
- cooperate with the school counseling center, teaching assistant,
- provide formative feedback and assessment
- work with the behavior of students.
Osnova
  • Familiarization with the school - with the principal, the teaching staff, the school counseling center and the teaching assistants
  • Introduction to the class
  • Cooperation with the school counseling center and teaching assistants
  • Everyday class work
Literatura
    povinná literatura
  • • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍK, Marek. Interakční psychologický výcvik. 2., doplněné a přepracova. Praha: Grada, 2019, 186 stran. ISBN 9788027121939. URL info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 stran. ISBN 9788075520081. info
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • MAŠÁT, Vladimír. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 1. vydání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 157 stran. ISBN 9788086057804. info
    neurčeno
  • www.pbiscr.cz
  • https://bein.ped.muni.cz/
  • www.podporainkluze.cz
  • http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf
  • www.zapojmevsechny.cz
Výukové metody
Independent study of lessons, elaboration of tasks, contribution in the discussion concerning the topic of each lesson (what is the important information I take from the lesson, or what was unclear), including the reaction to the colleagues’ comments.
Metody hodnocení
Checking the assignments and checking the active participation in the discussion forum of the course.
To successfully complete the course, it is necessary to complete 75 % of the assigned tasks in the e-course (i.e. to submit at least 9 completed excercises).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The course is designed to combine theoretical knowledge with practical activities. The aim of e-learning is to introduce students to school practice and how it works. Throughout the course, you are accompanied by teacher Dana, who is entering a new school for the first time in her career. Dana starts as a teacher of the second level (grades 5 to 9 in the Czech education system) - Czech language and geography, she is going to teach mostly the sixth-graders, in the future she would like to lead her own class.
The course accompanies future teachers through important moments at the beginning of their own teaching practice. It is divided into four thematic blocks, which are further divided into more detailed topics. The course is based on real research within the project BeIN - Barriers in Inclusion and their Overcoming - Implementation in the Environment of Czech Primary Schools, observations and interviews with pedagogical staff of primary schools and also from many years of experience of teachers and the research team. Information about the project and a useful summary of good practice (in Czech language) can be found here https://bein.ped.muni.cz/.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: on-line.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.