KL14 Didaktické praktikum ve hře na klavír 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící), doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je akcentovat nutnost vzájemné vyváženosti expresivní a reflexivní složky výuky, zdůraznit důležitost funkce expresivní složky, která přináší bezprostřední tvořivý a zážitkový kontakt s dílem, ať již skrze tvorbu nebo recepci, a reflektivní složky, která poskytuje náhled na dílo spojený se znalostmi o díle samém, o společensko-historickém kontextu, nabízí interpretační rámce a dává k dispozici pojmy, jimiž je možno o díle hovořit.
Osnova
  • 1. – 3. Postoj žáka ke studované skladbě 4. – 6. Receptivní aktivity jako motivační faktor studia 7. – 8. Expresivní a reflexivní složky výuky 9. – 10. Společensko-historický kontext díla 11. – 12. Různé formy zážitkového kontaktu s uměleckým dílem
Literatura
  • STAROSTA, M.: Cesty k umeniu klavírnej hry. AEPress s. r. o. a VŠMU, Bratislava 2006.
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
  • FUKAČ, Jiří, Jiří VYSLOUŽIL a Petr MACEK. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1997. 1035 s. ISBN 80-7058-462-9.
  • MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Orman pre Hudobnú a tanečnú fakultu VŠMU, 2010. ISBN 978-80-89504-03-9.
  • Metamorphosen: Akten der Tagung der Interdisziplinären Forschungsgruppe Metamorphosen an der Universität Salzburg in Kooperation mit der Universität Mozarteum und der Internationalen Gesellschaft für Polyästhetische Erziehung (Zell an der Pram, 2003). He
  • KOCHEVITSKY, G.: The Art of Piano Playing. Princeton 1976.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Zápočet. Povinnost navštěvovat výuku.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.