KL53 Didaktické praktikum ve hře na klavír 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící), doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s preferencí zážitku jako rozhodujícího okamžiku v přijímání uměleckého díla. Zbavit soudobou didaktiku klavíru nebezpečí ryze gnoseologického, racionálního přístupu k hudebnímu dílu jako ke struktuře zasazené do příslušné historické a společenské situace. Dílčím cílem předmětu je seznámit studenty s vyvoláváním pocitu krásna v hanslickovském smyslu jako protipólem vlivu hudby na emocionální sféru osobnosti a demonstrovat studentům fyziologický prožitek jako předstupeň uměleckého zážitku.
Osnova
  • 1. – 2. Zážitek jako rozhodující okamžik v přijímání uměleckého díla 3. Gnoseologický přístup didaktiky klavíru k hudebnímu dílu 4. Hudební dílo v konkrétní historické a společenské situaci 5. Eduard Hanslick a hudební estetika 6. Pocit krásna a vliv hudby na emocionální sféru osobnosti 7. – 9. Fyziologický prožitek jako předstupeň uměleckého zážitku 10. Princip identity a kontrastu 11. – 12. Komplexnost v rámci efektivního vnímání hudebního díla
Literatura
  • Magrath, J.: The Pianist´s Guide to Standard Teaching and Performance Literature. Alfred Publisching Co., USA - Library of Congress Catalog Number: 95-75642.
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.
  • KLJUNIČ, Bojana. Hudební didaktická interpretace : na modelu Beethovenových klavírních sonát. Vyd. 1. Praha: 2014, B. Kljunič. 278 s. ISBN 978-80-260-6448-0
  • MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Orman pre Hudobnú a tanečnú fakultu VŠMU, 2010. ISBN 978-80-89504-03-9.
  • FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby: traktát o dobrodružství a oklikách poznání. 1.vyd. Praha: Panton, 1989. ISBN 80-7039-011-5.
  • KOCHEVITSKY, G.: The Art of Piano Playing. Princeton 1976.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Zápočet. Povinnost navštěvovat výuku.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.