Kv2BP_PVC Pedagogika volného času

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen pochopit základní funkce volného času, děj výchovy ve volném čase, moderní koncepce a výchovné možnosti v oblasti volného času. Prostřednictvím úkolů student rovněž pronikne do pronikne do praktické roviny výchovy ve volném čase (koncepce volnočasového zařízení, plánování pobytu pro děti).
Osnova
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí funkce volného času. Man, society and upbringing in leisure time. Function of leisure time. 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných. 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase. 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase. 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase. 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase )např. jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco). 7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl. 8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.). 9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílu her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky. 10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. 11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblérské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže. 12. Hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě. 13. Sdružení a organizace pečující o výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948. 14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích. 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod. 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd. 17. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd. 18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie. 19. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci. 20. Volnočasové aktivity a prevence sociálně patologických jevů.
Literatura
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. ISBN 8071789275. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
Zápočet na základě ústního zkoušení
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.