MA2MP_SDM2 Seminář z didaktiky matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA2MP_SDM2/01: Po 11:10–12:50 učebna 34, I. Budínová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se seznámí s propedeutikou algebraického jazyka, postupným zaváděním proměnné na ZŠ, možnostmi názorně zavádět algebraické vzorce. Seznámí se s propedeutikou rovnic, naučí se využívat ekvivalentní a důsledkové úpravy při řešení lineárních vadratických rovnic a rovnic s neznámou ve jmenovateli či rovnic s absolutní hodnotou. Seznámí se se způsoby řešení nerovnic na ZŠ, soustavami lineárních rovnic. Seznámí se s názornými způsoby zavedení pojmů spojených s funkcemi (definiční obor, obor hodnot, vlastnosti funkcí), zakreslovat graf a číst z něj v případě libovolné závislosti, lineární, kvadratické funkce a funkce nepřímá úměrnost. Seznámí se se základy kombinatoriky, statistky a pravděpodobnosti využitelnými na ZŠ.
Osnova
  • Metodické a didaktické přístupy k výuce algebry na 2. stupni ZŠ. Zpracování vhodných postupů k postupnému zavádění písmen ve významu čísel, metodika úprav mnohočlenů, lomených algebraických výrazů, respektování různých přístupů žáků k pochopení algebraických témat a k jejich rutinnému zvládnutí. Využívání modelování, pomůcek. Řešení rovnic a nerovnic. Rovnice lineární, kvadratické. Nerovnice. Soustavy lineárních rovnic, různé možnosti jejich řešení. Zvládnutí hlavní didaktických problémů. Slovní úlohy řešené rovnicemi. Schopnost studentů vytvářet metodické řady úloh ke zvládnutí učiva. Funkce lineární, nepřímá úměrnost, funkce kvadratická, funkce goniometrické. Aplikační úlohy, aktualizace učiva, využívání kvantitativních údajů z praktického života. Základní pojmy matematické statistiky. Využití experimentu při řešení kombinatorických úloh a úloh teorie pravděpodobnosti.
Literatura
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Elementární matematika. 1. vyd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2001, 101 s. ISBN 80-86039-22-6. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Elementární matematika : (rovnice, teorie čísel, kombinatorika, planimetrie). Vyd. 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 79 s. ISBN 8072900145. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
výstup na semináři, závěrečný projekt, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.