MAk025 Didaktika matematiky 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Přístupy k vytváření abstraktních geometrických pojmů. Polohové a metrické vlastnosti. Základní vlastnosti geometrických útvarů, důkazy vět v geometrii. Konstrukční úlohy, jejich metodika. Důkazové úlohy. Početní úlohy, výpočty obvodů a obsahů některých geometrických útvarů, povrchů a objemů v rozsahu střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se současnými přístupy k výuce geometrie, s metodami práce v geometrii, s různými přístupy k zavádění pojmů na základní škole, s dokazováním některých tvrzení, s úlohami početní geometrie, s metodikou rýsování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu znát a v praxi schopen využít základní poznatky ze školské geometrie včetně jejich didaktické transformace do výuky: Přístupy k vytváření abstraktních geometrických pojmů. Polohové a metrické vlastnosti. Základní vlastnosti geometrických útvarů, důkazy vět v geometrii. Konstrukční úlohy, jejich metodika. Důkazové úlohy. Početní úlohy, výpočty obvodů a obsahů některých geometrických útvarů, povrchů a objemů některých těles. Aplikační úlohy z praktického života. Věta Pythagorova, věty Euklidovy, jejich užití k řešení úloh.
Osnova
  • Geometrie v kurzu školské matematiky. Přístupy k vytváření abstraktních geometrických pojmů. Polohové a metrické vlastnosti. Základní vlastnosti geometrických útvarů, důkazy vět v geometrii. Konstrukční úlohy, jejich metodika. Důkazové úlohy. Početní úlohy, výpočty obvodů a obsahů některých geometrických útvarů, povrchů a objemů některých těles. Aplikační úlohy z praktického života. Věta Pythagorova, věty Euklidovy, jejich užití k řešení úloh. Řešení geometrických úloh z Matematické olympiády.
Literatura
    doporučená literatura
  • KRUPKA, Peter. Sbírka úloh z matematiky pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. 3. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2002, 468 s. ISBN 9788071961888. info
  • BĚLOUN, František. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. 8. upr. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 254 s. ISBN 8071961043. info
    neurčeno
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
  • KUŘINA, František. Problémové vyučování v geometrii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 205 s. URL info
Výukové metody
Teotetická příprava k výuce geometrie na 2. stupni základní školy. Konstruktivistické přístupy. Student by měl umět volit vhodné metody pro výuku jednotlivých témat geometrie. V rámci cvičení student vystoupí s geometrickým tématem.
Metody hodnocení
Docházka na cvičení (75%) Výstup na cvičení Odevzdání portfolia Písemná zkouška (60%), ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.