MS2RC_DMA1 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/22. 12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 2. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky; poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Zdůraznění důležitosti transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Informace o některých reálných číslech. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Výuka matematiky v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy.
Literatura
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce matematiky na základní škole. Výběr vhodných výukových metod.
Metody hodnocení
písemný test, zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.