MSBK_HC3 Hudební činnosti 3

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_HC3/01: Pá 16. 9. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 14. 10. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 18. 11. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBK_KI1 Klavírní improvizace 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Je schopen použít nástroje OI při práci s textem. Důraz je kladen na mezipředmětové vazby.
Osnova
  • Činnosti instrumentální Témata: Základy hry na zobcovou flétnu Činnosti instrumentální – nástroje Orffova instrumentáře (melodické bicí, rytmické bicí ) Způsob psaní partitur Využití nástrojů pro doprovod k písním, pro rozvoj rytmických dovedností Dramatizace textu – hudební pohádka s využitím nástrojů rytmických a melodických bicích Hudební nástroje v propojení s hudebně-pohybovou výchovou Požadavky k zápočtu: 1. zpracování partitury ke 3 písním s využitím elementárních hudebních nástrojů 2. zhudebnění pohádky s využitím nástrojů OI a pohybového prvku 3. ovládnutí základů hry na zobcovou flétnu Literatura: JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s. EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Lidová píseň- zdroj dětské hudebné kreativity. In Sborník PdF UP Olomouc. Olomouc: UP Olomouc. s. 39-43. ISBN 80-85783-16-9. 1997. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. 1996. info
Výukové metody
Praktická průprava:hra na zobcovou flétnu; hra na nástroje Orffova instrumentáře; práce s písní a textem v propojení s hrou na nástroje OI
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: viz osnova
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.