MSBK_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_HC4/01: Pá 25. 2. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 1. 4. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 22. 4. 8:00–9:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
MSBK_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:osvojit si základní hudebně-pohybové prvky; seznámit se s hudebně-vyjadřovacími prostředky a uplatňovat je při rozvoji poslechových dovedností; využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • Činnosti hudebně-pohybové a poslechové Taneční a pohybová hra Elementární pohybové prvky – hra na tělo, napodobovací hry, dirigování Pohybové vyjádření obsahu literární předlohy, pohádky - improvizace Činnosti poslechové Postup při osvojování elementárních hudebně-vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně-pohybovými. Požadavky k zápočtu: 1. výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) HERDEN, Jaroslav-JENČKOVÁ, Eva-KOLÁŘ, Jiří.Hudba pro děti. Karolinum, Praha, 1992, 158 s. KURKOVÁ,Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. SPN, Praha1981, 73 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchovy v 1. – 5. ročníku základní školy. Brno, 1983, 68 s. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb.ORLICE, Hradec Králové, 1997, 55 s. KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. MU, Brno 2005, 48 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál. 166 s. ISBN 9788073671006. 2007. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Aspekty hudební předškolní výchovy v Evropě. 2005. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. 2005. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně tvořivá hra-prostředek integrativního pojetí hudebního vzdělávání. 2005. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Illustrated by Josef Paleček. Vyd. 1. Praha: Portál. 154 s. ISBN 807178477X. 2000. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia. 89 s. ISBN 80-7183-126-3. 1998. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia. 119 s. ISBN 80-85827-56-5. 1994. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 106 s. 1978. info
Výukové metody
Praktické osvojování námětů pro rozvoj poslechových dovedností a pohybových prvků.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář; Požadavky k zápočtu: výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.