MSBK_JKKD Jazyková kultura a komunikativní dovednosti

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 3. 15:45–18:20 učebna 57, Pá 15. 4. 16:40–19:15 učebna 57, Pá 29. 4. 15:45–17:25 učebna 57
Předpoklady
MSBK_UJKF Jazyková kultura a fonetika čj
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poznávání a procvičování mluvené a psané komunikace v závislosti na její funkci a cíli. Studenti si osvojují umění plynulého vyjadřování, argumentace i pozornému naslouchání jiným účastníkům komunikace, tak aby byli schopni dovést předškolní děti k osvojení si komunikační kompetence a kompetencí s tím provázaných (viz osnovu níže). Praktická cvičení jsou zaměřena na odstranění nejčastějších slohových nedostatků v projevech psaných i mluvených a na osvojení si základů rétoriky. Důraz je kladen na umění srozumitelného, jednoduchého, živého a názorného vyjadřování s kladným emocionálním zabarvením.
Osnova
  • 1. Základní stylová diferenciace jazyka, funkční styly. 2. Slohové útvary v komunikačním procesu a jejich charakteristika. 3.Praktické osvojení vybraných slohových útvarů, zejména prostě sdělovacího, prakticky odborného (diskuse, dialog) a uměleckého (dětská poezie, říkadla, hádanky a kvalitní písně autorské i folklórní). 4. Zdokonalování slohového vyjadřování – sloh reprodukční a produkční, slohová kreativita. 5. Rétorika jako teorie řečnictví i řečnické umění. Jazyková správnost řečnických projevů. 6. Charakteristika řečnického stylu. Dějiny řečnictví. 7. Teorie argumentace. Komunikační a etické maximy. 8. Stylová norma řečnických prostředků. 9. Zvuková stránka mluvené komunikace, rozdíly v intonaci, modulaci a tempu řeči vzhledem k typu publika – s přihlédnutím k dětskému posluchači. 10. Praktická výchova v rétorice s ohledem na optimální způsob budování kompetence k učení, k řešení problémů, kompetencí komunikativních, sociálních a personálních, činnostních a občanských, jak jsou definovány v RVP. 11. Psychická příprava k řečnickému projevu. Způsoby ovládání trémy (relaxace, dechová cvičení, aromaterapie apod.).
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. 381 stran. ISBN 9788071069614. 2008. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing. 102 s. ISBN 80-7187-037-4. 1995. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 48 s. ISBN 8087000005. 2004. info
  • LYNCH, Charlotte a Julia KIDD. Cvičení pro rozvoj řeči :prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Translated by Silvie Struková. Vyd. 1. Praha: Portál. 133 s. ISBN 80-7178-571-7. 2002. info
  • HÁLA, Bohuslav a Miloš SOVÁK. Hlas, řeč, sluch : základy fonetiky a logopedie. Čtvrté, přepracované a d. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 327 stran. 1962. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. 1. vyd. Praha: Portál. 159 s. ISBN 80-85282-93-3. 1996. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 300 s. 1985. URL info
  • SCHILLER, Pamela Byrne. Hry pro rozvoj dětského mozku. Translated by Pavla Le Roch. Vydání první. Praha: Portál. 126 stran. ISBN 8071789054. 2004. info
  • LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 2. vydání, aktualizované. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 202 stran. ISBN 8024407965. 2004. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia. 182 s. ISBN 8020006591. 1998. info
Výukové metody
Přednáška - seminář - diskuse v semináři. Po ukončení předmětu zkouškou písemnou i ústní by student měl být schopen: - pracovat s jazykovým materiálem a s celým textem, - vytvořit kultivovaný mluvený a psaný projev, - komunikovat jazykově a stylisticky správně, - analyzovat text.
Metody hodnocení
Typ výuky:semináře - konzultace (8 hodin za semestr).Ukončení: zkouška. Má část písemnou a ústní. + odevzdání písemné práce dle volby: 1. Vypracování rešerše se zaměřením na dětskou poezii, hádanky, říkadla, kvalitní písně autorské i folklorní. 2. Zpracování stylistické charakteristiky krátkého textu – text i styl dle volby. 3. Rozbor vybrané ukázky řečnického stylu ze současnosti či z historie. - Rozsah minimálně 2-3 strany.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.