MSBK_KI3 Klavírní improvizace 3

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Ryšánková
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Ryšánková
Předpoklady
MSBK_KI2 Klavírní improvizace 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: využití základních prvků klavírní improvizace - harmonizace a stylizace klavírního doprovodu lidových a umělých písní; interpretace snadných přednesových skladeb vhodných pro děti předškolního věku s přihlédnutím k didaktické aplikaci; schopnost studentů transponovat písně do blízkých tónin.
Osnova
  • Kadence dur v chromatických transpozicích.
  • Hlasová cvičení s použitím tóniky a dominanty v klavírním doprovodu.
  • 25 písní s předehrou, mezihrou, dohrou a zpěvem.
  • Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň.
  • Transpozice písní do blízkých tónin.
  • Instruktivně přednesová skladba vhodná pro předškolní děti.
Literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 72 s. 4838. ISBN 978-80-210-4968-0. 2009. info
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně. 115 s. ISBN 80-210-3094-1. 2003. info
  • Kabalevskij, Dmitrij. Album pro mládež. Praha: Supraphon 1986.
  • Kleinová, Eliška – Laudová, Věra. Klavírní škola pro SPgŠ, 3., 4. díl. Praha: Supraphon 1986.
  • Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
  • Čajkovskij, Petr Iljič. Album pro mládež op. 39. Bratislava: Opus 1973.
Výukové metody
Praktické osvojování a využití základních prvků klavírní improvizace - kadence, vedlejší harmonické funkce, základní druhy klavírní stylizace, modulace D7.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zkouška. Praktické ukončení - požadavky: durová kadence a hlasová cvičení transponovaná po půltónech. Hra 25 písní s předehrou, mezihrou, dohrou a zpěvem. Transpozice písní do blízkých tónin, vedlejší harmonické funkce. Interpretace vhodné přednesové skladby zaměřené k poslechovým a pohybovým činnostem v MŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.