MSBK_LLM7 Literatura 7

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_LLM7/OS01: Pá 21. 2. 11:10–12:50 učebna 34, Pá 28. 2. 11:10–12:50 učebna 34, Pá 14. 3. 11:10–12:50 učebna 34, Pá 28. 3. 11:10–12:50 učebna 34, J. Zítková
Předpoklady
MSBK_LLM5 Literatura 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si v předmětu osvojuje možnosti širších, zejména reprodukčních a tvořivých aktivit při práci s literárním textem. Po absolvování předmětu je student schopen adekvátního uplatňování tvořivých činností při práci s dětmi v mateřské škole, plánovat náplň a realizaci dlouhodobějších literárněvýchovných a šířeji kulturních aktivit při práci s dětmi předškolního věku.
Osnova
  • 1. Reprodukční, tvořivé a herní činnosti při práci s literaturou v mateřské škole. 2. Literárněvýchovné projekty. 3. Dítě jako filmový a televizní divák, dítě a divadlo. 4. Dětské časopisy a jejich využití v mateřské škole. 5. Regionální prvky v literárněvýchovném působení.
Literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2006. vyd. Brno: MU Brno, 2006, 160 s. Pedagogogická teorie, svazek 9. ISBN 80-210-4142-0. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku :jak vést děti k rozumnému užívání médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 62 s. ISBN 80-7178-084-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Illustrated by Kryštof Blažek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. ISBN 80-85850-11-7. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktické aktivity - aktivní práce studentů s literárními texty, řešení modelových situací, diskuse.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: vytvoření metodického materiálu - propracovaného integrovaného výukového bloku (literárně-kulturního projektu menšího rozsahu) využívajícího literární text (texty) k literárněvýchovným i širším výchovným a vzdělávacím cílům v rámci příslušných vzdělávacích oblastí.
Informace učitele
Předmět je volitený. Formou přímé výuky bude realizován pouze v případě, že si ho zapíše minimálně 10 studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Didaktika literární výchovy.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016.