MSBK_LLM9 Literatura 9

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1. 12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_LLM9/OS01: Pá 24. 2. 8:40–9:20 učebna 7, Pá 9. 3. 8:40–9:20 učebna 7, D. Kroča
Předpoklady
Předpokladem k absolvování předmětu Umělecký přednes 2 (Literatura 9) je úspěšné zvládnutí předmětu Umělecký přednes 1 (Literatura 8).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Volitelný předmět Umělecký přednes 2 (Literatura 9) navazuje na předmět Umělecký přednes 1 (Literatura 8). Studenti získávají dovednost předčítat a přednášet literární text (poezii, prózu). Výstupem prakticky pojatého semináře je recitační vystoupení: přednes textu. Nejlepší účastníci semináře reprezentují fakultu na festivalu Šrámkova Sobotka.
Osnova
  • 1. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu.
  • 2. Dramaturgie uměleckého přednesu.
  • 3. Výběr textu pro přednes - analýza.
  • 4. Čtení textu s porozuměním.
  • 5. Interpretace umeleckého textu, příprava vystoupení.
  • 6. Závěrečná přehlídka seminárních úkolů - přednes textu před publikem.
Literatura
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 105-108. ISBN 978-80-210-4533-0. info
  • KROČA, David. Recitační soutěž jako motivace pro jazykovou kultivaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Krásenský zvoneček). In BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV/ Specific learning difficulties in context of educational spheres of Framework education. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 249-256. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-162-1. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 283 s. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 135 s. info
Výukové metody
Studenti budou rozvíjet všechny svoje recitační a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Seminární cvičení.
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je úspěšné recitační vystoupení na závěrečné přehlídce uměleckého přednesu, která se koná vždy na konci příslušného semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Umělecký přednes 2.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.