MSBK_LM10 Literatura 10

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
4. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
NOW ( MSBK_LLM5 Literatura 5 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Interpretace a hra v literární výchově Student si v předmětu prohloubí teoretické znalosti o didaktické interpretaci jako stěžejním metodickém přístupu k práci s uměleckou literaturou i praktické interpretační dovednosti, po absolvování předmětu je student schopen modifikovat osvojené interpretační postupy v práci s dětmi předškolního věku, využívat herní aktivity v interpretační literárněvýchovné práci.
Osnova
  • 1. Pojem interpretace v historických a aktuálních souvislostech, interpretace literárněvědná a literárněvýchovná, jedinečnost uměleckých textů. 2. Základní složky epického a lyrického uměleckého textu. 3. Komplexní a parciální interpretační postupy při práci s poezií a vybranými prozaickými žánry. 4. Hra jako prostředek poznávání literatury dětmi předškolního věku.
Literatura
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455. info
  • BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
  • OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse.
Metody hodnocení
Ukončení: kolokvium. Požadavek na ukončení předmětu a hodnocení: zpracování písemné práce a aktivní účast v diskusi nad písemnými pracemi. Písemná práce: zpracování komplexní interpretační analýzy dvou vybraných uměleckých textů pro děti (prozaický text, básnický text) z hlediska jejich základních složek (tematické, kompoziční, jazykové) a možností její didaktické transformace, využití k dílčímu estetickovýchovnému působení při práci s dětmi předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Interpretace a hra v literární výchově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.