MSBK_PPS Praktikum poznávání přírody a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 2. 14:50–15:35 učebna 5
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MSBK_PPS/01: Pá 27. 2. 13:55–16:30 učebna 2, Pá 6. 3. 9:20–11:00 učebna 19, Pá 27. 3. 13:00–14:40 laboratoř 82, Pá 17. 4. 9:20–10:05 učebna 2, I. Frýzová, E. Trnová
MSBK_PPS/02: Pá 27. 2. 13:55–16:30 učebna 4, Pá 20. 3. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 27. 3. 13:00–14:40 učebna 19, Pá 17. 4. 10:15–11:00 učebna 2, I. Frýzová, V. Rodová, J. Trna
Předpoklady
Středoškolské znalosti z živé a neživé přírody
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:(1)připravit a realizovat aktivity ve vybraných biotopech (les, zahrada);(2)připravit a realizovat integrovaný program-vycházku (fyzika, geografie, historie, biologie) pro předškolní vzdělávání,použít k přípravě, realizaci integrované výuky v terénu odborné informace;(3)vést děti v předškolním věku při pozorování přírody (města, vesnice) v různých ročních obdobích;(4)definovat nebezpečí, které hrozí při procházkách do přírody nebo v mateřské škole;(5) pracovat se studijní literaturou
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity v přírodě (ve městě, na vesnici)
Literatura
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV : metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V Praze: VP, 2007, 48 s. ISBN 9788087000106. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Výukové metody
terénní cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem: aktivní účast na cvičeních, odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.