MSBK_SoP Sociální a pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 10. 11:10–12:50 učebna 20, Pá 26. 10. 18:30–20:10 učebna 20, Pá 23. 11. 15:45–17:25 učebna 20, Pá 7. 12. 13:55–15:35 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen: - popsat a vysvětlit základní pojmy - charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku - aplikovat poznatky pedagogické psychologie v praxi učitele MŠ
Osnova
  • 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele MŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
    doporučená literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 9788073675042. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007, 109 s. ISBN 9788073672706. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres. 1. vyd. Praha: Galén, 1994, 214 s. ISBN 808582406X. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
Výukové metody
četba, diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
písemná zkouška (70% úspěšnost)
Informace učitele
Seminární práce v rozsahu 5-10 stran na téma:.
1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ.
2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ, adaptace, adjustace, maladaptace.
3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých.
4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce. (hry)
5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba.
6. Psychologie skupiny se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí.
7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace interakčních her).
8. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině.
9. Psychologie učení. Dynamika procesu učení zákony učení, druhy učení.
10. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy.
11. Problémový žák, poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí. Příčiny, přístup učitele.
12. Osobnost dítěte, struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti dítěte a její charakteristika, individuální přístup učitele.
13. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out, předcházení stresu u učitele.
14. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte.
15. Specifické poruchy učení a chování. Projevy, příčiny, přístup k žákům, IVP.
Literatura:
1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.:
2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 :
3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003. :
4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. :
5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007. :
6. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998 :
7. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada 2001 :
8. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001 :
9. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998 :
10. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 :
11. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. :
12. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.:
13. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999 :
OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE MŠ 2012
1) Socializace, etapy, produkty, sociální role, postoje. Socializace dítěte v MŠ.
2) Sociální učení - sociální posilování, imitace, identifikace.
3) Adaptace, adjustace, maladaptace, maladjustace. Adaptace dítěte v MŠ.
4) Sociální percepce, chyby v percepci, percepční dovednosti učitele.
5) Interakce, formy součinnosti, formy mezilidských vztahů.
6) Komunikace, typy komunikace, komunikace v MŠ.
7) Psychologie skupinového života, klasifikace skupin, skupinové role,pozice, normy, malé skupiny, dyády.
8) Rodina jako sociální skupina, výchova v rodině, styly rodičovské výchovy, role matky, otce, sourozenců.
9) Psychologie učení, učení a paměť, druhy učení, zákony učení, teorie učení.
10) Psychologie inteligence, vymezení, druhy, IQ, rozložení inteligence v populaci.
11) Psychologie tvořivosti, fáze tvořivého procesu.
12) Psychologie výchovy, podstata, cíle, pojetí výchovy, prostředky výchovy (odměny a tresty, kladení požadavků, přesvědčování, model).
13) Problémové dítě v MŠ, poruchy chování, ADD/ADHD, projevy, příčiny, přístup k dítěti.
14) Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitele, učitelský stres, burn-out, metody zvládání stresu, předcházení stresu.
15) Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte, efektivní trestání, druhy odměn a trestů. Trestání metodou přirozeného následku.
16) Metody poznávání osobnosti dítěte, pozorování, rozhovor, kresba ,hra.
17) Specifické poruchy učení, vymezení, druhy, projevy, příčiny, přístup.
18) Individuální přístup k dítěti, charakteristika osobnosti dítěte.
19) Aplikace poznatků sociální a pedagogické psychologie v práci učitele MŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.