MSBP_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC4/01: Čt 12:05–12:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: - osvojit si základní hudebně pohybové prvky - seznámit se s hudebně vyjadřovacími prostředky a uplatňovat je při rozvoji poslechových dovedností - využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové a poslechové Taneční a pohybová hra Elementární pohybové prvky – hra na tělo, napodobovací hry, dirigování Pohybové vyjádření obsahu literární předlohy, pohádky - improvizace Činnosti poslechové Postup při osvojování elementárních hudebně vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně pohybovými.
Literatura
  • KURKOVÁ,Libuše. Dětská tvořivost v~hudbě a pohybu. SPN, Praha1981, 73 s.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Aspekty hudební předškolní výchovy v Evropě. 2005. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně tvořivá hra-prostředek integrativního pojetí hudebního vzdělávání. 2005. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Illustrated by Josef Paleček. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. ISBN 807178477X. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1994, 119 s. ISBN 80-85827-56-5. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
Výukové metody
Praktické osvojování námětů pro rozvoj poslechových dovedností a pohybových prvků.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.