MSBP_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC4/01: Po 13:55–14:40 učebna 21, D. Taylor
MSBP_HC4/02: St 10:15–11:00 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackers – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně pohybová výchova - taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí).
Literatura
    doporučená literatura
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
  • JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Písemný test z hudebně naukových znalostí. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 2 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). c) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír - transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) 5 říkadel/básniček - doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Písemný test z hudebně naukových znalostí. g) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.