MSBP_RMP1 Rozvoj matematických představ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student umět definovat základní pojmy a vysvětlit teoretický matematický základ, který je potřebný pro pochopení pojmu přirozeného čísla. Tyto znalosti bude schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání v oblasti rozvoje poznávacích schopností v matematice.
Osnova
  • Základní pojmy z výrokové logiky a teorie množin, jejich vztah a využití v běžné komunikaci. Binární relace, vlastnosti relací a jejich využití ke třídění, porovnávání, uspořádání. Zobrazení, typy zobrazení. Využití při rozvíjení předčíselných představ. Binární algebraické operace a jejich vlastnosti. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Přirozená čísla, zavedení a základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly. Přirozená čísla na 1. stupni základní školy.
Literatura
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
projekt, zápočet
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.