N2BP_1FOF Fonetika a fonologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N2BP_1FOF/01: Čt 9:20–11:00 učebna 63
N2BP_1FOF/02: Čt 9:20–11:00 učebna 64
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nácvik správné artikulace německých vokálů, diftongů a konsonantů. Akcent je kladen na zvládnutí výslovnosti fonémů, jež se nevyskytují v češtině. V suprasegmentální rovině je pozornost zaměřena na problematiku německého přízvuku a tendenci k redukci nepřízvučných slabik.
Osnova
  • 1. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 2. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých hlásek, především těch fonémů, které se v češtině nevyskytují. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Průběh asimilačních jevů německé výslovnosti ve srovnání s češtinou. 5. Zvládnutí zásad německé intonace.
Literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
Metody hodnocení
Seminář, povinná výuka, zápočet; Zápočet: přednes krátkého textu, zvládnutí probraných jevů správné německé výslovnosti v segmentální rovině. Vypracování a průběžné doplňování vlastního fonetického slovníku.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Při zápočtu předloží posluchač vlastní vypracovaný fonetický slovník.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.