N2MK_4DID Didaktika 4

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0.5/0. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N2MK_4DID/01: Pá 23. 2. 10:15–11:00 učebna 55, Pá 9. 3. 10:15–11:00 učebna 55, Pá 23. 3. 10:15–11:00 učebna 55, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Am Ende des Kurses sollen Studierende fähig sein die Prinzipien und Methoden der Bewertung der Sprachkenntnisse und Fertigkeiten und der Arbeit mit authentischen Texten verstehen und erklären. Das Ziel von diesem Unterrichtsfach ist, die Grundkenntnisse über die Ausnützung der authentischen Texte im Fremdsprachenunterricht zu bekommen und mit ihnen zu arbeiten. Weiter werden Themen bearbeitet wie: Methoden des Testens und Prüfens, theoretische Grundlagen für die Fehlerklassifikation und Diferenzierung (z.B. bei Legasthenie) im Unterricht. Wichtig ist auch, Informationen über die Möglichkeiten der Selbstbewertung der Schüler zu gewinnen. Alle gewonnenen theoretischen Informationen werden nach Möglichkeiten im studienbegleitenden Praktikum erprobt und in didaktischen Seminaren evaluiert. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit principy a metody testování a hodnocení cizojazyčných znalostí a dovedností. Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice využívání autentických textů v cizojazyčné výuce, způsobech a metodách testování a zkoušení a teoretických východiscích klasifikace chyby a diferencovaných přístupů k výuce. Těžiště tvoří získání dovedností v oblasti práce s textem ve výuce, vytváření vlastních učebních materiálů, schopnost vytváření kvalitních jazykových testů a kompetentního přístupu k chybě a jejímu odstraňování, zohledňování žáků se specifickými poruchami učení. Důležité je posilování schopnosti sebehodnocení u žáků a také vytváření schopnosti kritické analýzy základních výukových standardů a implementace výsledků této analýzy do jazykové výuky. Všechny teoretické znalosti se podle možností uplatňují ve výuce během pedagogických praxí a jsou v seminářích didaktiky opět evaluovány.
Výstupy z učení
Studierende sind fähig diese Themen zu verstehen und im praktischen Unterricht zu realisieren: Methoden des Testens und Prüfens, theoretische Grundlagen für die Fehlerklassifikation und Diferenzierung (z.B. bei Legasthenie) im Unterricht.
Osnova
  • 1. Literaturdidaktik Didaktika literatury – práce s lyrickým literárním textem (funkce a cíle lyrického literárního textu v cizojazyčné výuce, kritéria výběru textů, metody práce s lyrickým textem ve výuce, konkrétní poezie ve výuce němčiny). 2. Testen und Prüfen Testování a zkoušení v cizojazyčné výuce (typy testů, typy testovacích úloh v komunikativní cizojazyčné výuce). 3. Fehlertherapie Práce s chybou (chyba – vymezení pojmu, oprava chyb a terapie) . 4. Bewertung - Selbstbewertung, Evaluierung Hodnocení - sebehodnocení, evaluace; inovativní přístupy v hodnocení jazykových znalostí a dovedností. 5.Moderne Standards für den Fremdsprachenunterricht Moderní standardy (Rámcový vzdělávací program) a školní vzdělávací programy 6. Europäische Dimensionen der Sprachenpolitik Evropské standardy, evropská dimenze jazykové politiky, Evropské jazykové portfolio.
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen mit Aufgaben zum Selbststudium. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 86 s. x1. ISBN 80-210-3782-2. info
  • NOVÁKOVÁ, Sylva. Portfolio Européen des languages :pour les éleves jusqu'al'âge de 11 ans en République Tcheque. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 22 s. ISBN 80-7238-216-0. info
  • PERCLOVÁ, Radka. Portfolio Européen des languages :pour les éleves de 11 â 15 ans en République Tcheque. Praha: Fortuna, 2001, 33 stran. ISBN 8071687960. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, RNDR.BOHUSLAVOVÁ LIBUŠE,M.A., PAEDDR.LIPTÁKOVÁ ZUZANA,PHD., MGR. ŠPRUNGLOVÁ VĚRA a MGR.TÁBORSKÁ JANA. Evropské jazykové portfolio. 1. vyd. Praha: Scientia,spol.s r.o. Praha, 2002, 40 s. ISBN 80-7183-259-6. info
  • LITTLE, D. G. a Radka PERCLOVÁ. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2001, 93 s. info
Výukové metody
Seminar seminář
Metody hodnocení
Vypracování dílčích seminárních písemných úkolů: - strategie, aktivity, cvičení pro práci s literárním textem - analýza žákovských prací – chyba v cizojazyčné výuce, oprava, terapie - hodnocení – sebehodnocení, analýza nových vzdělávacích standardů - zkušenosti s prací s Evropským jazykovým portfoliem Tyto práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a umístěny do e-learningového prostředí (kurz „Didaktika 4“). Studenti se mohou tímto způsobem blíže seznámit s pracemi celé seminární skupiny, mají možnost se vyjádřit a rozvinout diskusi pomocí internetu. Vyučujícímu je poskytnuta možnost kontroly a individuální komunikace.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2018, jaro 2019.