NJ2RC_1DID Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/30. konzultace. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ2RC_1DID/01: So 5. 10. 10:15–11:00 učebna 63, So 19. 10. 10:15–11:00 učebna 63, So 2. 11. 10:15–11:00 učebna 63, So 16. 11. 10:15–11:00 učebna 63, So 30. 11. 10:15–11:00 učebna 63, So 14. 12. 10:15–11:00 učebna 63, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Im Unterrichtsfach "Didaktik 1" ist das Ziel, grundlegende Kenntnisse über die theoretischen Grundlagen der Fremdsprachendidaktik und Methodik und ihrer Bezugsdisziplinen zu gewinnen. Die Teilnehmer erhalten Informationen über wichtige methodische Konzeptionen und aktuelle kommunikative Ansätze und Tendenzen im Fremdsprachenunterricht. Ferner wird die Fähigkeit geübt, eine Unterrichtseinheit vorzubereiten, zu planen und zu reflektieren und bestimmte Zielsetzungen des Unterrichts zu berücksichtigen. Aktuelle Lehrwerke für den DaF Unterricht werden analysiert und es werden verschiedene Möglichkeiten diskutiert, welche innovativen Lehr- und Lernverfahren dazu beitragen können, einen schülerzentrierten Unterricht zu realisieren. Cílem předmětu je získání základních vědomostí v oblasti teoretických východisek didaktiky cizích jazyků a jejích pomocných věd , získání přehledu o metodických směrech a současné metodicko-didaktické koncepci komunikativní výuky cizích jazyků. Dále pak osvojení dovedností plánování, přípravy, následné analýzy a reflexe vyučovací jednotky, analýzy cizojazyčných učebnic s využitím metod vytvářejících kladný postoj k vlastní učitelské profesi, motivujících k dalšímu vzdělávání, sebereflexi a schopnosti inovace a diverzifikace vyučovacího procesu dle potřeb žáka.
Osnova
  • 1.Fremdsprachendidaktik als Hochschulfach und wissenschaftliche Disziplin (Ziele, Inhalte, Methoden) Didaktika cizích jazyků jako vysokoškolská studijní disciplína a jako vědní obor (cíle, obsahy, metody). 2.Bezugswissenschaften (Philosophie, Linguistik, Pragmalinguistik, Psycholinguistik - Lerntheorie, Soziolinguistik, allgemeine Didaktik, Psychologie, Kulturwissenschaften, Politologie). Kompetenzen des Sprechers einer Fremdsprache. Pomocné vědy didaktiky cizích jazyků (filozofie, lingvistika, pragmalingvistika, psycholingvistika teorie učení se cizímu jazyku, sociolingvistika, obecná didaktika, psychologie, kulturologie, politologie). Kompetence uživatele cizího jazyka. 3.Lernstrategien. Strategie učení. 4.Methodisch-didaktische Konzepte, insbesondere: Grammatik-Übersetzungsmethode, Direkte Methode, Vermittelnde Methode, Audiolinguale und Audiovisuelle Methode, Kommunikative und Interkulturelle Methode, alternative Methoden. Metodické směry didaktiky cizích jazyků, zejména: gramaticko-překladová metoda, přímá metoda, zprostředkovací metoda, audiolingvální a audiovizuální metoda, komunikativní a interkulturní metoda, alternativní metody. 5.Fremdsprachige Lehrwerke - Analyse, andere Medien (auditive, visuelle, audiovisuelle, PC) Cizojazyčné učebnice analýza, ostatní média (auditivní, vizuální, audiovizuální, PC) 6.Planung, Vorbereitung, Reflexion der Unterrichtseinheit, wichtige pädagogische Dokumente (Curricula, Lehrpläne) unter Berücksichtigung des Lernertyps und moderner Prinzipien des fremdsprachlichen Lehrens und Lernens. Plánování, příprava, reflexe vyučovací jednotky, základní pedagogické dokumenty (osnovy, učební plány) se zřetelem k osobnostnímu typu žáka a základním principům moderního cizojazyčného vyučování-učení.
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
Výukové metody
Seminář: teoretický výklad a rozprava, prezentace praktických výukových příkladů Seminar: theoretische Überlegungen, Präsentationen der praktischen Unterrichtsbeispiele
Metody hodnocení
Typologie des Unterrichts: Seminar Die Bedingung für die Erteilung des Scheines ist ein Referat zu einem der Themen zu halten: GÜM, DM, ALM/AVM, VM, KD, IA, alternative Methoden, Methoden für den Unterricht mit Schülern mit spezifischen Lernbedürfnissen, und min.60% der aktiven Teilnahme an den Seminaren.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Další informace k semináři a tématům naleznete na moodlince.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2015.