NJ_BLG Bilingvismus

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 hod. týdně. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Rozvrh
Út 7:00–8:40 učebna 55
Předpoklady
Znalosti nminy na komunikaní úrovni, zájem o tématiku, ochota se zapojit do diskuse. Deutsche Sprachkenntnisse auf kommunikativem Niveau, Interesse an der Thematik, Bereitschaft zum Diskutieren.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Bilingvismus (dvojjazynost) je komplexní fenomén, který se dá zkoumat z rzných perspektiv a na rzných úrovních. V tomto seminái se budeme vnovat jak individuálním, tak sociologickým aspektm dvojjazynosti. Budeme se snažit najít odpovdi na otázky, co to vlastn je bilingvismus, jak vzniká, jaké následky má pro individuum a spolenost a jakým zpsobem se dá ovlivovat. Osvojíme se pitom dležité pojmy jako dominantní a vyvážený bilingvismus, simultánní a sukcesivní bilingvismus, pepínání kód, diglosie nebo imerze a budeme se uit na píkladech, jak je užívat. Zárove je tento seminá koncipován jako všeobecný úvod do zásad vdecké práce, a je tedy vhodným rámcem pro diskuse nebo prezentace vlastních (roníkových nebo jiných) prací nebo hledání témat pro takové práce.
Osnova
  • - Einführung in die Prinzipien wissenschaftlichen Beschreibens, - Definitionsversuche für Bilinguismus, - Kurzer psycholinguistischer Exkurs, - Simultaner Erwerb zweier Sprachen beim Kind, - Gesellschaft und Zweisprachigkeit (Domänen, Diglossie und Sprachwandel), - Sprachattitüden und Konsequenzen, - Gesteuerte Zweisprachigkeit: Erfahrungen aus den Immersionsprogrammen.
Literatura
  • Muttersprache, 117, 2007 (2): Themenheft zur europäischen Sprachenpolitik.
  • Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: Academic Electronc Press, 2004.
  • Jelínek, Stanislav. K nkterým otázkám bilingvismu. In: Cizí jazyky, 48, 2004/05 (5), 153-155 a 49, 2005/06 (1), 8-11.
  • DE HOUWER, Annick. The acquisition of two languages from birth : a case study. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xv, 391. ISBN 0521366526. info
  • GROSJEAN, François. Life with two languages :an introduction to bilingualism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1982, ix, 370 s. ISBN 0-674-53091-8. info
Metody hodnocení
Zápočet se přiděluje za malý referát nebo alternativně úspěšný absolvovaný test na konci semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.