NJ_DiMno Didaktika mnohojazyčnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 3 bloky v pátek. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_DiMno/01: Pá 27. 9. 17:35–20:10 učebna 62, Pá 4. 10. 17:35–20:10 učebna 62, Pá 29. 11. 17:35–20:10 učebna 62, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studijní program: Učitelství pro základní školy Studijní obor: Učitelství německého jazyka pro základní školy, Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy, Učitelství německého jazyka pro střední školy Stupeň: magisterský Forma studia: prezenční, kombinovaná Název disciplíny: Didaktika mnohojazyčnosti Typ: C Ročník: 1,2 Semestr: podzimní Počet kreditů: 2 Hodinová dotace: 3x3 bloková výuka Typ zkoušení: kolokvium Obsahy: Mnohojazyčnost – vymezení pojmu Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky, teorie a hypotézy osvojování si prvního, druhého a cizího jazyka (pojmy Interimsprache, Interference apod.) Principy didaktiky mnohojazyčnosti Motivace k učení se cizím jazykům, typy žáků Strategie učení, druhy textů a zadávání úloh v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti. Analýza učebnic pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka Metody zprostředkování druhého cizího jazyka
Osnova
  • Obsahy: Mnohojazyčnost – vymezení pojmu Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky, teorie osvojování prvního, druhého a cizího jazyka Principy didaktiky mnohojazyčnosti Motivace k učení se cizím jazykům Strategie učení, druhy textů a zadávání úloh v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti, typy žáků. Analýza učebnic pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka Metody zprostředkování druhého cizího jazyka
Literatura
  • BÄR, Marcus. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz : Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009, 576 s. ISBN 9783823365310. info
  • Mehrsprachigkeit als Schlüsselkompetenz : Theorie und Praxis in Lehr- und Lernkontexten : Akten zur gleichnamigen Sektion des XXX. Deutschen Romanistentages an der Universität Wien (22. bis 27. September 2007). Edited by Eva Vetter - Michael Frings. Stuttgart: Ibidem, 2008, 358 s. ISBN 9783898218566. info
  • BÄR, Marcus. Europäische Mehrsprachigkeit durch rezeptive Kompetenzen : Konsequenzen für Sprach- und Bildungspolitik. Aachen: Shaker, 2004, 204 s. ISBN 3832223010. info
  • WANDRUSZKA, Mario. Die Mehrsprachigkeit des Menschen. Ungekürzte Ausg. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1981, 357 s. ISBN 3423017236. info
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Seminární práce, prezentace
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.