PdF:NJ_G390 Valence v teorii a praxi - Informace o předmětu
NJ_G390 Valence v teorii a praxi
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G390/01: Pá 12. 10. 17:00–18:50 učebna 55, Pá 9. 11. 17:00–18:50 učebna 55, Pá 7. 12. 17:00–18:50 učebna 55, R. Wagner
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student
• má teoretický přehled o současné valenční teorii a dokáže identifikovat problémy spojené s tímto teoretickým rámcem,
• porozumí popisům ve slovnících a učebnicích němčiny založeným na valenčním principu,
• je schopen aplikovat metody valenční teorie při analýze autentického jazykového materiálu,
• umí vybrat do výuky němčiny vhodné metody a postupy, které zohledňují poznatky valenční teorie.
Nach Abschluss des Kurses sollten die Teilnehmer
• über einen theoretischen Überblick über die moderne Valenztheorie verfügen,
• in der Lage sein, mögliche Probleme von valenztheoretischen Beschreibungen zu identifizieren,
• Beschreibungen in Valenzwörterbüchern und deutschen Lehrbüchern, die auf dem Valenzprinzip beruhen, verstehen,
• in der Lage sein, die Methoden der Valenztheorie bei der Analyse von authentischem Sprachmaterial anzuwenden,
• eine begründete Auswahl von valenztheoretisch basierten Methoden für den Unterricht treffen können. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student
• má teoretický přehled o současné valenční teorii a dokáže identifikovat problémy spojené s tímto teoretickým rámcem,
• porozumí popisům ve slovnících a učebnicích němčiny založeným na valenčním principu,
• je schopen aplikovat metody valenční teorie při analýze autentického jazykového materiálu,
• umí vybrat do výuky němčiny vhodné metody a postupy, které zohledňují poznatky valenční teorie.
Nach Abschluss des Kurses sollten die Teilnehmer
• über einen theoretischen Überblick über die moderne Valenztheorie verfügen,
• in der Lage sein, mögliche Probleme von valenztheoretischen Beschreibungen zu identifizieren,
• Beschreibungen in Valenzwörterbüchern und deutschen Lehrbüchern, die auf dem Valenzprinzip beruhen, verstehen,
• in der Lage sein, die Methoden der Valenztheorie bei der Analyse von authentischem Sprachmaterial anzuwenden,
• eine begründete Auswahl von valenztheoretisch basierten Methoden für den Unterricht treffen können. - Osnova
- Obsah a rozvržení učiva
- 1. Základy valenční teorie: nosič valence, valenční potenciál, realizace valenčního potenciálu, aktanty a cirkumstanty. (1. a 2. týden)
- 2. Identifikace aktantů: obligatornost vs. fakultativnost, formální specifičnost vs. nespecifičnost. (3. týden)
- 3. Sémantická struktura nosiče valence a aktantový rámec. (4. a 5. týden)
- 4. Sémantické aktanty a morfosyntaktická realizace aktantů. (6. týden)
- 5. 6-stupňový model Helbiga (1992). (7. týden)
- 6. Multidimenzionální model valence podle Jacobse (1994). (8. týden).
- 7. Kategoriální příznaky, omezení na obsazení valenčních pozic. (9. týden)
- 8. Větné vzorce podle Engela (1988). (10. týden)
- 9. Valenční záznamy ve valenčních slovnících: Helbig/Schenkel a VALBU. (11. a 12. týden)
- Inhalt des Seminars nach Semesterwochen:
- 1. Grundlagen der Valenztheorie: Valenzträger, Valenzpotential, Realisierung des Valenzpotentials, Aktanten und Zikumstanten (Ergänzungen und Angaben). (1. und 2. Woche)
- 2. Identifizierung der Aktanten im konkreten Beispiel: obligatorische und fakultative Ergänzungen, formspezifische und unspezifische Begleiter. (3. Woche)
- 3. Semantische Struktur der Valenzträger und der Aktantenrahmen: semantische Verbklassen (Zustandsverben, Vorgangsverben, Tätigkeitsverben und Handlungsverben) und thematische Rollen. (4. und 5. Woche).
- 4. Semantische Aktanten und morphosyntaktische Realisierung; strukturelle und lexikalische Kasus. (6. Woche).
- 5. 6-Stufen-Modell nach Helbig (1992). (7. Woche)
- 6. Multidimensionale Valenzmodelle nach Jacobs (1994). (8. Woche)
- 7. Beschränkung der Besetzung von Valenzpositionen durch kategoriale bzw. sortale Merkmale (hum, anim usw.). (9. Woche)
- 8. Analyse konkreter Satzbaupläne nach Engel (1988). (10. Woche)
- 9. Interpretation von Einträge in Valenzwörterbüchern (Helbig/Schenkel 1978; VALBU). (11. und 12. Woche).
- Literatura
- JACOBS, Joachim. Kontra Valenz. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 1994..
- HELBIG, Gerhard. Probleme der Valenz- und Kasustheorie. Tübingen: Niemeyer, 1992.
- KARLÍK, Petr: Hypotéza modifikované valenční teorie. In: Slovo a slovesnost, 61, 2000, (3), 170–189.
- WELKE, Klaus. Valenzgrammatik des Deutschen : eine Einführung. Berlin: De Gruyter, 2011, x, 343. ISBN 9783110254198. info
- SCHUMACHER, Helmut. VALBU : Valenzwörterbuch deutscher Verben. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2004, 2040 s. ISBN 3823360647. info
- ÁGEL, Vilmos. Valenztheorie. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2000, 300 stran. ISBN 3823349783. info
- ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. 2. veb. Aufl. Heidelberg: Julius Groos Verlag, 1988, 888 s. ISBN 3872766007. info
- HELBIG, Gerhard a Wolfgang SCHENKEL. Wörterbuch zur Valenz und Distribution deutscher Verben. 4., unveränd. Aufl. Leipzig: Veb Bibliographisches Institut, 1978, 458 s. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Při ukončení předmětu kolokviem studenti vypracují seminární práci obsahující analýzu valenčních rámců vybraných sloves. Všichni účastníci semináře píšou na konci semestru krátký test prověřující znalosti probrané látky (hranice úspěšnosti 60 %).
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/NJ_G390