NJ_L802 Poezie ve výuce němčiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
znalost němčiny na úrovni B1 Kenntnis der deutschen Sprache auf dem B1-Niveau
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je (1) seznámit studenty s literárně-analytickými přístupy k poezii a interpretací básnických textů a (2) rozvíjet schopnost studentů porozumět principům, přístupům a metodám práce s básnickým textem, zejména s textem. tzv. „konkrétní poezie“ v lekcích německého jazyka. Das Ziel des Kurses ist es, (1) die Studierenden mit literarisch-analytischen Herangehensweisen an Poesie und der Interpretation von poetischen Texten bekannt zu machen und (2) die Fähigkeit der Studierenden zu entwickeln, Prinzipien, Ansätze und Methoden zur Arbeit mit poetischen Texten, insbesondere mit Texten der so genannten „konkreten Poesie“ im DaF-Unterricht umzusetzen.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni (1) kategorizovat, analyzovat a interpretovat německy psané básnické texty druhé poloviny 20. století, (2) popsat a aplikovat základní principy i přístupy a metody práce s poetickými literárními texty v hodinách němčiny. Am Ende dieses Kurses können die Studierenden (1) deutschsprachige poetische Texte der 2. Häfte des 20. Jahrhunderts kategoriesieren, analysieren und interpetieren, (2) die grundlegenden Prinzipien sowie Ansätze und Methoden der Arbeit mit poetischen literarischen Texten im DaF-Unterricht beschreiben und anwenden.
Osnova
  • Úvod do německé experimentální poezie - Interkulturní kompetence a posilování sociální dimenze ve výuce cizích jazyků prostřednictvím literárních textů - (Konkrétní) poezie jako materiál pro rozvoj interkulturní komunikativní a jazykové kompetence ve výuce cizích jazyků - Zásady a metody práce s básnickými texty ve výuce němčiny - Konkrétní příklady didaktizace Einführung in deutsche experimentelle Poesie – Interkulturelle Kompetenz und Stärkung der sozialen Dimension im F SU durch literarische Texte – (Konkrete) Poesie als Material für für die Entwicklung der interkulturellen kommunikativen und sprachlichen Kompetenz im FSU - Prinzipien und Methoden der Arbeit mit poetischen Texten im DaF-Unterricht – Konkrete Beispiele von Didaktisierungen
Literatura
  • BRYCHOVÁ, Alice. Konkrétní poezie a výuka německého jazyka. Univerzitní noviny. Brno: Nadace Universitas Masarykiana,NAUMA, 2003, roč. 10, č. 1, s. 40-41. ISSN 1211-6866. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Lyrický text v roli cíle a prostředku v cizojazyčné výuce na příkladě konkrétní poezie. In Vyučovanie cudzích jazykov na základných školách. 1. vyd. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2003, s. 140-155. ISBN 80-89074-52-9. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Konkrétní poezie a rozvoj komunikativní kompetence ve výuce německého jazyka. Cizí jazyky. Praha: Fraus, 2002, roč. 45, č. 4, s. 123-124. ISSN 1210-0811. info
Výukové metody
seminář, diskuze, prezentace Seminar, Diskussion, Präsentation
Metody hodnocení
Kurz lze absolvovat buď se zakončením zápočtem nebo kolokviem podle vlastního výběru účastníků. Pro zápočet musí studenti v rámci týmu didaktizovat německy psaný básnický text dle vlastního výběru, tuto didaktickou práci prezentovat s týmem na semináři a následně ji písemně zaznamenat. Protože se jedná o týmovou práci, musí být popsáno, jak se každý člen týmu podílel na tvorbě didaktiuace. Pro kolokvium musí být také vypracována samostatná seminární práce o metodě práce s literárně poetickými texty ve výuce němčiny. Předpokládá se aktivní účast na kurzu. Der Kurs kann nach eigener Wahl der Teilnehmer entweder mit einem „Zapocet“ oder einem „Kolokvium“ abgeschlossen werden. Für das "Zapocet" müssen die Studierenden einen deutschsprachigen poetischen Text nach eigener Wahl im Team didaktisieren, diese Didaktisierung mit dem Team im Seminar präsentieren und anschließend schriftlich festhalten. Da es sich um Teamarbeit handelt, muss in der schriftlichen Didaktisierung genau beschrieben werden, wie sich jedes Team-Mitglied an der Ausarbeitung der Didaktisierung beteiligt hat. Für das "Kolokvium" muss zusätzlich noch eine individuelle Seminararbeit zu einer Methode der Arbeit mit literarischen poetischen Texten im DaF-Unterricht ausgearbeitet werden. Aktive Mitarbeit im Kurs wird erwartet.
Náhradní absolvování
Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Podrobnosti o~možnosti absolvování předmětu v~případě zahraničního pobytu nalez nete v~interaktivním učebním plánu. Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Podpora učení studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných prezenčních seminářů. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin. Po domluvě je možná také online konzultace prostřednictvím MS Teams. Die Unterstützung beim Lernen für Studierende in kombinierter Studienform erfolgt während der regelmäßigen Präsenz-Seminarsitzungen. Außerdem können die Studierenden den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Sprechstunden kontaktieren. Nach Vereinbarung sind auch Online-Konsultationen über MS Teams möglich.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_L802