NJ_M308 Práce se slovní zásobou

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M308/Kombi01: Pá 17. 2. 14:00–15:50 učebna 57, Pá 17. 3. 14:00–15:50 učebna 57, Pá 21. 4. 14:00–15:50 učebna 57, A. Brychová
NJ_M308/01: každé sudé pondělí 15:00–16:50 učebna 39, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Der/die Studierende erwirbt Kenntnisse im Bereich der Wortschatzvermittlung; ist in der Lage, mit potenziellen Lernenden so zu arbeiten, dass sie Texte auf dem geforderten Sprachniveau verstehen; ist in der Lage, ein breites Repertoire an Methoden zum Erwerb von Wortschatz für die fremdsprachliche Kommunikation auf dem geforderten Niveau gemäß GERR zu nutzen; reflektiert die Angemessenheit der Wahl lexikalischer Ressourcen in Bezug auf die kommunikative Situation, hat geeignete Lern- und Lehrstrategien für den Wortschatz erworben. Student získá znalosti v oblasti zprostředkování slovní zásoby; dokáže pracovat s potenciálními žáky tak, aby rozuměli textům na požadované jazykové úrovni; dokáže využít široký repertoár metod pro osvojení si slovní zásoby pro cizojazyčnou komunikaci na požadované úrovni podle SERR ; reflektuje adekvátnost volby lexikálních prostředků vzhledem ke komunikační situaci, má osvojené vhodné strategie učení se a vyučování slovní zásobě.
Výstupy z učení
Student získá znalosti v oblasti zprostředkování slovní zásoby odpovídající požadované jazykové úrovni podle SERR a strategie pro rozšiřování slovní zásoby. Die Studierenden erwerben Kenntnisse im Bereich der Vermittlung des Vokabulars dem erforderlichen Sprachniveau entsprechend, gemäß SERR und die Strategien zur Erweiterung des Vokabulars.
Osnova
  • 1. psycholinguistische Aspekte des Vokabellernens: kontextuelles Lernen und Lernen in Zusammenhängen (Wochen 1-3) 2. rezeptiver Wortschatz: Strategien zur Einschätzung der Wortbedeutung, potenzieller Wortschatz (Wochen 4-6) 3. Produktiver Wortschatz: Strategien zum Erinnern und Abrufen von Wörtern aus dem Gedächtnis (Wochen 7-9) 4. die eigene Lern- und Lehrpraxis reflektieren und lexikalische Listen zu ausgewählten Themen erstellen (Wochen 10-12) 1. Psycholingvistické aspekty učení se slovní zásobě: kontextuální učení a učení se v souvislostech (1. -3. týden) 2. Receptivní slovní zásoba: strategie odhadu významu slov, potenciální slovní zásoba (4.-6. týden) 3. Produktivní slovní zásoba: strategie pamatování a vyvolání slov z paměti (7. -9. týden) 4. Reflexe vlastních učebních a výukových postupů a vytváření lexikálních seznamů k vybraným tématům(10. – 12. týden)
Literatura
  • DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. Online. Edited by Herbert Ernst Wiegand - Uwe Quasthoff. 8., völlig neu bearbeitete. Berlin: Walter de Gruyter, 2004. 231, 933. ISBN 3110098229. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Samostatné studium teoretických východisek. Ověření porozumění a kritického přístupu k odbornému textu pomocí vypracování samostatných úkolů k textům. Samostatné studium a vypracování lexikálních seznamů osvojované slovní zásoby je vyučujícím koordinováno a diskutováno. Rozšiřování slovní zásoby potenciálních žáků. Rozšiřování vlastní slovní zásoby a rozvoj strategií pro osvojení a vybavení si naučené slovní zásoby.
Metody hodnocení
zápočet za prezentaci a test, seminární práce pro kolokvium Präsentation und Test, Seminararbeit
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.