NJ_M501 Didaktika mnohojazyčnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M501/01: Pá 20. 9. 17:00–18:50 učebna 63, Pá 4. 10. 17:00–18:50 učebna 63, Pá 18. 10. 17:00–18:50 učebna 63, A. Brychová
NJ_M501/02: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 67, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 39/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Ziel dieses Kurses ist, die Studierenden mit dem Konzept der Mehrsprachigkeit im Kontext der Sprachenpolitik und des Sprachenunterrichts bekannt zu machen. Die Mehrsprachigkeit wird in Bezug auf Linguistik, Psycholinguistik, Neurolinguistik definiert. Die Theorien und Hypothesen des Erst-, Zweit- und Fremdsprachenerwerbs (Begriffe Interimsprache, Interferenz, Translanguaging usw.) werden erklärt; Texte und Aufgaben im Konzept der Didaktik der Mehrsprachigkeit Praktisch werden ausprobiert . Lehrbücher für den Deutschunterricht als zweite Fremdsprache unter dem Gesichtspunkt der Förderung der Mehrsprachigkeit werden analysiert. Studierende werden detailliert mit der Methode der Vermittlung einer zweiten Fremdsprache vertraut gemacht.
Studentům tohoto kurzu budou vysvětleny pojmy: Mnohojazyčnost a její druhy; Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání; Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky; teorie a hypotézy osvojování si prvního, druhého a cizího jazyka (pojmy Interimsprache, Interference, Translanguaging apod.); Představeny budou principy didaktiky mnohojazyčnosti; Budou analyzovány učebnice pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka z pohledu podpory mnohojazyčnosti.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Kurses werden die Studierenden die relevanten Konzepte der Mehrsprachigkeit verstehen und erklären können. Sie sind fähig die theoretischen Kenntnisse in praktische Unterrichtsaktivitäten umzusetzen.
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni porozumět a vysvětlit relevantní koncepty v oblasti rozvoje mnohojazyčnosti. Budou umět aplikovat teoretické znalosti do výukových aktivit.
Osnova
  • Inhalt: Mehrsprachigkeit und Translanguaging - Definitionen Das Konzept der Mehrsprachigkeit in Bezug auf Sprachpolitik und Sprachunterricht Das Konzept der Mehrsprachigkeit in Bezug auf Linguistik, Psycholinguistik, Neurolinguistik, die Theorie des Lernens der ersten, zweiten und Fremdsprache Prinzipien der Didaktik der Tertärsprachen, Translanguaging und Intercomprehension Motivation, Fremdsprachen zu lernen Lernstrategien, Arten von Texten und Aufgaben im Konzept der Didaktik der Mehrsprachigkeit, Arten von Studenten Analyse von Lehrbüchern für den Deutschunterricht als zweite Fremdsprache Methoden zur Vermittlung einer zweiten Fremdsprache;
  • Obsahy: Mnohojazyčnost – vymezení pojmů Koncept mnohojazyčnosti z hlediska jazykové politiky a jazykového vzdělávání Koncept mnohojazyčnosti z hlediska lingvistiky, psycholingvistiky, neurolingvistiky, teorie osvojování prvního, druhého a cizího jazyka Principy didaktiky mnohojazyčnosti Motivace k učení se cizím jazykům Strategie učení, druhy textů a zadávání úloh v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti, typy žáků. Analýza učebnic pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka Metody zprostředkování druhého cizího jazyka
Literatura
  • KURSIŠA, Anta a Gerhard NEUNER. Deutsch ist easy! : Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht. 1. Auflage. Ismaning: Max Hueber, 2006, 96 stran. ISBN 3190018693. info
  • Mehrsprachigkeit als Schlüsselkompetenz : Theorie und Praxis in Lehr- und Lernkontexten : Akten zur gleichnamigen Sektion des XXX. Deutschen Romanistentages an der Universität Wien (22. bis 27. September 2007). Edited by Eva Vetter - Michael Frings. Stuttgart: Ibidem, 2008, 358 s. ISBN 9783898218566. info
  • BÄR, Marcus. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz : Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009, 576 s. ISBN 9783823365310. info
  • BÄR, Marcus. Europäische Mehrsprachigkeit durch rezeptive Kompetenzen : Konsequenzen für Sprach- und Bildungspolitik. Aachen: Shaker, 2004, 204 s. ISBN 3832223010. info
  • WANDRUSZKA, Mario. Die Mehrsprachigkeit des Menschen. Ungekürzte Ausg. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1981, 357 s. ISBN 3423017236. info
Výukové metody
Seminar / Seminář
Metody hodnocení
Präsentation einer Unterrichtsaktivität zum Thema Mehrsprachigkeit
prezentace výukové aktivity
Náhradní absolvování
Studierende können an Seminaren online teilnehmen oder spezifische Aufgaben von den Unterrichtenden bekommen.

Studující se mohou seminářů zúčastnit online nebo se mohou s~vyučujícími dohodnout na individuálních úkolech a postupech.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_M501/seminar-01.qwarp?mode=edit
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M501