OP3BP_DSPP Speciální pedagogika - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
PhDr. Alena Šafrová (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Petr Horehleď (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Čt 11:35–12:20 centrum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do studia speciální pedagogiky, vývoj péče o postižené, současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, integrace/inkluze, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami, srovnání se zahraničím.
Osnova
  • Special education Pojetí speciální pedagogiky – klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody Integrace, legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR Alternativní a augmentativní komunikace Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu Specifické vývojové poruchy učení a chování Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Okruhy ke zkoušce: 1. Pojetí speciální pedagogiky 2. Integrace, legislativa 3. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém 4. Logopedie 5. Alternativní a augmentativní komunikace 6. Surdopedie 7. Specifické vývojové poruchy učení a chování 8. Somatopedie 9. Oftalmopedie 10. Psychopedie 11. Autismus 12. Kombinované vady 13. Etopedie Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR Alternativní a augmentativní komunikace Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu Specifické vývojové poruchy učení a chování Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Okruhy ke zkoušce: 1. Pojetí speciální pedagogiky 2. Integrace, legislativa 3. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém 4. Logopedie 5. Alternativní a augmentativní komunikace 6. Surdopedie 7. Specifické vývojové poruchy učení a chování 8. Somatopedie 9. Oftalmopedie 10. Psychopedie 11. Autismus 12. Kombinované vady 13. Etopedie
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Axiologická dimenze integrace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 12-18. ISBN 80-85931-51-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Dítě s tělesným postižením. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 90-103. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
ústní zkouška nebo písemný test
Informace učitele
Literatura Základní: MŰLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. Doporučená: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6. Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky 1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. 2. Integrace, legislativa k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. 3. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. 4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. 5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. 6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění -charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních. 7. Oftalmopedie -vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. 8. Psychopedie -pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR. 9. Autismus -etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. 10. Specifické poruchy učení a chování -definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SYPU, systém péče o žáky se SYPU. 11. Etopedie -pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Literatura: MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 PIPEKOVÁ, J. a kol Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.