OP3BP_PSEP Pedagogická psychologie - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Pro zvládnutí předmětu "pedagogická psychologie" se předpokládají základní znalosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu:
rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Na konci kurzu bude student schopen:
- porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie;
- používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie;
- poznat učební a styly i strategie žáků;
- poznat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie.
  • 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
  • 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
  • 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
  • 5. Osobnost současného žáka.
  • 6. Problémový žák.
  • 7. Psychologie učení.
  • 8. Psychologie kreativity a inteligence.
  • 9. Psychologie vyučování.
  • 10. Učební styly a strategie.
  • 11. Školní úspěch a neúspěch.
  • 12. Psychohygiena edukace.
  • 13. Psychologie osobnosti učitele.
  • 14. Psychologie výchovy.
  • 15. Rodina, škola a vývoj.
  • 16. Patopsychologie edukace.
  • 17. Psychosociální klima třídy a školy.
Literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
Výukové metody
přednášky, četba
Metody hodnocení
písemná zkouška (65% úspěšnost)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/OP3BP_PSEP