OP3BP_SZSP Základy sociální pedagogiky - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 8:50–9:35 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Osnova
  • 1. Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. 2. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. 3. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. 4. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. 5. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. 6. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. 7. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. 8. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. 9. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. 10. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
Literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
  • PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
  • FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
Metody hodnocení
Typ výuky: - Ukončení: zkouška Požadavky na ukončení: aktivní účast.
Informace učitele
Literatura: ZÁKLADNÍ: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava: UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6 KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2 PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.