OP3BP_TPI Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Použitím vhodných metod zjišťuje aktuální stav – stanovuje diagnózu, určuje výchovně vzdělávací strategie a navrhuje pedagogická opatření – stanovuje prognózu. Cílem předmětu je osvojení teoretických základů pedagogické diagnostiky a vytvoření elementárních praktických diagnostických dovedností
Osnova
  • Sylabus: Pedagogická diagnostika jako proces (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.) Diagnostické metody a techniky (Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.) Konkrétní pedagogická diagnostika (Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce- viz sylabus.
Informace učitele
Literatura: Základní: DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Jinočany,1993. HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. Doporučená: ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): http://www.ped.muni.cz/wtech/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.