OV2MP_DOV1 Didaktika OV 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jana Skácelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Skácelová
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2MP_DOV1/01: St 8:50–10:30 učebna 41, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/02: St 14:20–16:00 učebna 41, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/03: Čt 16:10–17:50 učebna 41, R. Štěrba
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je rozbor základních cílů občanské výchovy, Rámcového vzdělávacího programu, obsahové analýzy učiva OV. Význam výchovné a formativní složky předmětu.
Osnova
  • Vyučovací předmět občanská výchova na základní škole, jeho historie a současné pojetí v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. Monologické výukové metody v OV. Dialogické výukové metody v OV. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV.
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Metody hodnocení
Diskuse a aktivní účast a plnění úkolů na seminářích, seminární práce - analýza a komparace realizace vyučovacího procesu hodin OV (mikrovyučování,běžná vyučovací hodina)- kolokvium z probírané problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.