OV2MP_VKFA Vybrané kapitoly z filosofické antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh
St 7:00–8:40 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jednosemestrální kurs FA je založen na jednom z možných chápání filosofické antropologie jako způsobu filosofického myšlení, který proniká různými fil. obory s cílem jejich sjednocení v uchopení existence člověka, jeho podstaty a místa v kosmu.
Osnova
  • Blok 1: Vybrané problémy z antropologie: Umění žít, Člověk sám o sobě, Člověk mezi lidmi, O lidské přirozenosti a tvořivosti. Blok 2: Vybrané kapitoly z filosofické antropologie: Co je já? Co je svět? Člověk ve světě. Člověk a svět. Problém poznání. Vědění a věda. Pravda a platnost. Nutnost a náhoda. Jednání a svoboda. Mrav, morálka a etika. Tolerance a pluralismus. Blok 3: Antropologické tendence v pedagogice.
Literatura
  • SOKOL, Jan. Slovník filosofických pojmů (Přít.) : Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. info
  • Šlosiar, Ján. Od antropologizmu k filozofickej antropológii. Bratislava. 2002
  • WOLF, Josef. Antropologie pro každý den. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2004, 301 s. ISBN 8086078426. info
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
Metody hodnocení
Témata esejů (3 str.): 1. Může člověk zodpovědět otázku, co činí člověka člověkem? 2. Může já zodpovědět otázku, co je já? 3. Výsledek vzákladní pozice Já: Já tady a teť. 4. Je Já zodpovědno za Nejá? 5. Dopad lidské iluze o výsledku smyslového poznání. 6. Proč svoboda vyvolává v člověku hrůzu? 7. Proč svoboda vyvolává v člověku nadšení a euforii? 8. Které z mravů (obyčejů) by měl současný mladý člověk poslat na smetiště dějin? 9. Za peníze si lze (nelze) koupit vše. 10.Důvod inflace pojmu tolerance v médiích, politice, vzdělání, výchově...
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.