OV2RC_DOV1 Didaktika OV 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Skácelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu,posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod, dokázat je aplikovat v tématech OV a následně provést jejich reflexi.
Osnova
  • Vyučovací předmět občanská výchova na základní škole, jeho historie a současné pojetí v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. Didaktické prostředky ve výuce OV (analýza učebnic) Monologické výukové metody v OV. Dialogické výukové metody v OV. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV. Sociální přístup k výuce OV (metody inscenační, simulační, didaktické hry). Induktivní a deduktivní výuka OV. Kritické myšlení a jeho techniky na učivu OV.
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál. 380 s. ISBN 9788073674274. 2008. info
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál. 126 stran. ISBN 9788073673864. 2008. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA. 113 s. ISBN 8086666247. 2005. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 stran. ISBN 8073150395. 2003. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. 2002. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. 2001. info
  • HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. 127 s. ISBN 80-7182-094-6. 2000. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. 1999. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál. 101 s. ISBN 80-7178-220-3. 1999. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. 1998. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. 172 s. ISBN 80-7178-120-7. 1997. info
  • Úvod do výchovy k občanství : knížka pro učitele a veřejnost. Edited by Petr Piťha. Praha: Orbis. 212 s. 1992. info
Výukové metody
Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů zadaných na seminářích.
Metody hodnocení
Písemná seminární práce - analýza občanské výchovy na zadané téma, rozsah 6 stran- zápočet z probírané problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.