OV5_CP Čtení z Platóna

Pedagogická fakulta
jaro 2001
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Čtení vybraných Platónových dialogů. Předvádění některých částí předem připraveným posluchačům.
Osnova
  • Jedinečnost uchování Platónova díla. Chronologie dialogů, stylometrie, rukopisy, edice. Otazníky kolem dialogické podoby Platónova díla. Rané dialogy (Sókratés a sofisté, aporetičnost Sókratova způsobu dotazování, Sókratovo negativní vědění, tázání po obecném (co je odvaha, zbožnost, moudrost, přátelství, ctnost). Přechodné dialogy poetické (klasická teorie idejí, úloha mýtu v Sókratově argumentaci,teorie rozpomínání, nesmrtelnost duše, láska, dobro, krása, desmos poznaného, paradox vědění). Pozdní dialogy dialektické: Kratylos (význam jako konvence a význam přirozený, jazyk jako nástroj, vztah jazyka a skutečnosti),Theaitétos (poznání ze smyslů a poznání rozumové, teorie pravdy korespondenční a koherenční, doxa a episteme, logos), Sofistés (klasická definice, hierarchie pojmů, struktura jsoucího, nejvyšší rody jsoucna, paradox jedna a jsoucna), Politikos (čas, podstata jazykovosti, přesnost vyjadřování), Parmenidés (idea a třetí muž, transcendence ideje, paradoxologie, vrchol Platónovy cesty vzhůru, jazyk a jsoucno), Filébos (jedno nad mnohým, omezené a neomezené, rozum a cit, slast, štěstí, snmích), Timaios (struktura jsoucího, duše, kosmologie) a Epinomis (Platónovo přirozené náboženství). Podrobný společný rozbor dialogu Faidón. Pokus o jeho performanci.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2002, jaro 2005.