OVp125 Občanské vzdělávání - praxe a zkušenosti z terénu

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milan Hrubeš, DiS., Ph.D. (cvičící), PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (zástupce)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp125/01: každou sudou středu 14:50–18:20 učebna 30, M. Hrubeš, R. Štěrba
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Občanské vzdělávání – praxe a zkušenosti z terénu se zaměřuje na občanské vzdělávání v širším kontextu demokracie a občanství, a klade velký důraz na praktické aspekty občanského vzdělávání (OV). V první části kurzu se studenti seznámí se základními koncepty, které tvoří jeho základ. Skrze uvědomění si sebe sama jakožto občana studenti a studentky získají vhled do toho, jakým způsobem je konstruována jejich role vzdělavatelů. V další části kurzu se setkají s experty na občanské vzdělávání, kteří jim na konkrétních projektech, materiálech a praktických demonstracích ukáží, s čím se vzdělavatelé běžně setkávají v praxi a na co musí být připraveni. Současně jim umožní si řadu situací prožít či vyzkoušet v praktických situacích „na vlastní kůži“. Kurz tedy klade důraz na otevřenost a partnerský přístup ke vzdělávání a aktivní přístup studentů a studentek. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům a studentkám se zorientovat v komplexnosti občanského vzdělávání, porozumět smyslu a cílům OV, poznat odborníky z praxe, získat praktické dovednosti a posílit jejich sebevědomí ve vztahu k OV a jeho tématům. A v neposlední řadě se potkat i s jinými zájemci o téma z jiných oborů či fakult.
Výstupy z učení
Kurz Občanské vzdělávání – praxe a zkušenosti z terénu se zaměřuje na občanské vzdělávání v širším kontextu demokracie a občanství, a klade velký důraz na praktické aspekty občanského vzdělávání (OV). V první části kurzu se studenti seznámí se základními koncepty, které tvoří jeho základ. Skrze uvědomění si sebe sama jakožto občana student bude schopen vysvětlit, jakým způsobem je konstruována jejich role vzdělavatelů. V další části kurzu se setkají s experty na občanské vzdělávání, kteří jim na konkrétních projektech, materiálech a praktických demonstracích ukáží, s čím se vzdělavatelé běžně setkávají v praxi a na co musí být připraveni. Současně jim umožní si řadu situací prožít či vyzkoušet v praktických situacích „na vlastní kůži“. Kurz tedy klade důraz na otevřenost a partnerský přístup ke vzdělávání a aktivní přístup studentů a studentek. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům a studentkám rozvinout schopnost se zorientovat v komplexnosti občanského vzdělávání, porozumět smyslu a cílům OV, poznat odborníky z praxe, získat praktické dovednosti a posílit jejich sebevědomí ve vztahu k OV a jeho tématům. A v neposlední řadě se potkat i s jinými zájemci o téma z jiných oborů či fakult.
Osnova
  • 1. Organizace a poslání kurzu, požadavky na ukončení kurzu V úvodním bloku se seznámíme s koncepcí kurzu, detailně představíme jednotlivé bloky a specifikujeme konkrétní požadavky na vypracování dokumentačního portfolia. Kromě toho se blíže seznámíme s pojmy demokracie, participace, občan a občanské vzdělávání, abychom ukázali vztah mezi jednotlivými pojmy, které nás budou provázet v celém kurzu. 2. Principy občanského vzdělávání a pedagogika V tomto bloku se zaměříme na porozumění cílům a smyslu OV. Konkrétně se budeme zabývat pojmem občanství (co znamená být občanem) jak tato role ovlivňuje naší roli jakožto učitelů/učitelek OV (kdo jsem a co mám učit, jak mám ve škole působit, jak se propisuje má identita do toho, co učím). Kromě toho si představíme principy OV a současné české i zahraniční debaty k tématu občanského vzdělávání. 3. Škola a praxe Skrze příklady projektů na téma obec se studenti seznámí s rolí učitele OV a s nároky, které jsou na něj kladeny. Konkrétně se zaměříme na reflexi své vlastní role učitele/učitelky OV (kdo jsem a co mám učit, jak mám ve škole působit), aby studenti získali představu, co je čeká v praxi a mohli se na to v rámci možností kurzu za asistence již praktikujících učitelů/učitelek OV připravit. 4. Metody občanského vzdělávání I. Blok věnovaný metodám občanského vzdělávání se v úvodu zaměří na seznámení se s moderními přístupy OV orientovanými na rozvoj dovedností, postojů a hodnot. Tyto metody si budou studenti moci prakticky vyzkoušet. Konkrétně se zaměříme to, jak jde učit demokracii skrze DIALOG - jaké místo má ve škole dialog? (konsensus x nesouhlas) a co je kontroverze a jak s ní nakládat? (issues taught as controversial x controversial issues). 5. Metody občanského vzdělávání II. V tomto bloku navážeme na předchozí blok. Blíže se budeme věnovat škole a místnímu klimatu. Především se zaměříme na to, jak jde učit demokracii skrze participaci žáků. Představíme žákovský parlament jako nejrozšířenější nástroj občanského vzdělávání mimo předmět Výchova k občanství (VkO) a zodpovíme, jak parlamenty proměňují klima školy a co se v něm žáci naučí? A co se díky tomu naučí dospělí? 6. K čemu to vše bylo - shrnutí a reflexe kurzu V závěrečném bloku se primárně zaměříme na reflexi celého kurzu a to především s ohledem na to, jak absolvování daného kurzu ovlivnilo studenty v jejich vztahu k občanství a občanskému vzdělávání. Zároveň s tím probereme další možnosti směřovaní rozvoje získaných dovedností a zkušenosti.
Literatura
    povinná literatura
  • Habermas, J. 2002. Tři normativní modely demokracie. In Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, s. 79-95.
    doporučená literatura
  • Biesta, Gert, J. J. 2011. Learning Democracy in School and Society: Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship. Rotterdam: Sense Publishers, s. 5-16.
  • Cotmore, R. 2004. Organisational competence: the study of a school council in action. Children & Society, 18: 53–65.
  • Kakos, M. 2013. The deficit model of education views citizenship teaching as an imposition rather than a right. Democratic Audit Blog (05 Aug 2013). Dostupné na: http://eprints.lse.ac.uk/54224/
  • Freire, P. 1998. Pedagogy of freedom: ethics, democracy and civic courage. Lanham, Rowman & Littlefield Publishers. (kapitoly 2 a 3).
  • Alexander, R. 2008. Essays on Pedagogy. Routledge (kapitoly 5 a 6).
  • Della Porta, D. 2013. Can democracy be saved?: participation, deliberation and social movements. Cambridge: Polity Press, s. 1-11
  • Dewey, J. 2008. Democracy and Education. Chapter Seven: The Democratic Conception in Education. Dostupné na: https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm.
Výukové metody
Diskuse, samostatná, skupinová práce, vysvětlování.
Metody hodnocení
Vypracování dokumentačního portfolia, aktivní 80% účast v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.