OVp150 Učitel*ka v praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zbyněk Budný (cvičící)
Mgr. Štěpán Kráčmar (cvičící)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp150/01: každou lichou středu 18:00–19:50 učebna 78, Z. Budný, Š. Kráčmar
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zprostředkovat reflexi pedagogické práce učiteli z praxe a jejich zkušenosti, jakožto začinajících učitelů a čerstvých absolventů Ped MUNI. Předmět by měl kontrastovat s teorií didaktik i fakultní praxí, kdy poskytne rady, jak se adaptovat na unikátní prostředí jednotlivých škol, tříd a žáků. Představí nečekané situace z praxe v podobě subjektivních zážitků lektorů a toho, jak se s nimi vyrovnali.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Aplikovat teorii na praxi. Být obohacen subjektivními zážitky z reálné praxe.
Osnova
  • Sdílení ideálů z fakultu v porovnání s realitou praxe Byrokratická zátěž Kultivace vztahů s třídními kolektivy, kolegy, vedením i rodiči Vyrovnání se s tlakem, stresem, dlouhodobostí procesu školního roku Pozice učitele na pracovním trhu Kdy učit a kdy neučit Zvládání krizových situací, přizpůsobení „teorie z fakulty“ reálnému prostředí
Výukové metody
Seminář formou řízených diskuzí a sebereflektivních metod výuky.
Metody hodnocení
Povinná účast na seminářích (80%) a společné závěrečné kolokvium.
Informace učitele
Jmenuji se Zbyněk a chtěl bych Vás pozvat do semináře Učitel*ka v praxi. Se spolužákem, kamarád a kolegou Štěpánem jsme vystudovali občanku na Pedagogické fakultě. Katedru OV jsme si zamilovali, a proto jsme se rozhodli vrátit a podělit se o naše zkušenosti začínajících učitelů. Univerzita nás připravila teoreticky na mnoho překážek v praxi, nicméně, jakmile jsme se do ní ponořili, zjistili jsme, že výuka na škole je přeci jen trošku složitější. Narazili jsme na byrokratickou zátěž i tlak ze strany rodičů, vedení a očekávání našich žáků. Ne vždy to bylo snadné a často jsme museli přizpůsobit naše teoretické znalosti nečekaným situacím. Osobně jsem byl již na bakaláři asistentem pedagoga, následně jsem začal učit na částečný úvazek. Společně se Štěpánem jsme poté okusili plné úvazky na druhém stupni základní školy. Nyní jsem třídním učitelem a Štěpán se přesunul na soukromé gymnázium, kde se věnuje projektové výuce ZSV. Cílem našich seminářů jsou diskuze nad tématy, na které jsme narazili. Nepůjde o žádné biflování, ale o sdílení našich zážitků. Pokusíme se Vás připravit na realitu školství. Rádi Vám zodpovíme veškeré dotazy, díky čemuž můžeme reflektovat naše zkušenosti. Věřím, že si můžeme vzájemně pomoci k tomu, abychom se v pedagogice posunuli zase o krok dále. Nemusíte se bát, nebudete psát žádné testy. Závěrečné kolokvium bude volná diskuze nad tím, co jste se za těch několik týdnů dozvěděli. Tak se na Vás budeme těšit! Zbyněk a Štěpán
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/OVp150