PDR_FVV1 Filosofie výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
poskytnout doktorským studentům vhled do problematiky pedagogických témat:
1) prostředí edukace,
2) cíle edukace,
3) obsah edukace,
4) pedagogická komunikace a interakce,
5) kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti; z pohledu filozofických východisek.
Osnova
  • 1. Tématický celek – filozofie a epistémy (uvedení do předmětu)
  • Filozofie versus věda. Ontologie jako pracovní teorie. Epistemologie jako pracovní postup. Foucaultovy „epistémy“ jako pracovní analytický nástroj. Stručná charakteristika anticko-scholastické epistémy. Stručná charakteristika raně moderní epistémy. Stručná charakteristika pozdně moderní epistémy.
  • 2. Tématický celek – prostředí edukace1. Tematický okruh – prostředí edukaceP> Anticko-scholastické předporozumění – neměnný řád. Raně moderní předporozumění – ontologie separátních objektů (jedinec, národ). Pozdně moderní předporozumění – evolvující se prostředí jako aspekt žitého kontinua.
  • 3. Tématický celek – cíle edukace
  • Anticko-scholastické předporozumění – zření finálních příčin. Raně moderní předporozumění – kopírování neměnných struktur reality. Pozdně moderní předporozumění – ekvilibrium mezi jedincem a jeho prostředím.
  • 4. Tématický celek – obsahy edukace
  • Anticko-scholastické předporozumění – zformovaná látka, substance a akcidenty. Raně moderní předporozumění – pevná jádra neprostupných těles a lineární kauzalita. Pozdně moderní předporozumění – stadia transakcí mezi „subjektem“ a „objektem“.
  • 5.Tématický celek – Pedagogická komunikace interakce
  • Anticko-scholastické předporozumění – vztah učitel a žák, komunikace řádu pevných forem. Raně moderní předporozumění – Subjekt a objekt komunikace a kauzální působení těles. Pozdně moderní předporozumění – komunikační interakce jako neustálé rekonstrukce identity.
  • 6. Tématický celek – Tvořivost
  • Anticko-scholastické předporozumění - tvořivost jako naplnění řádu a tvořivost jako hybris. Raně moderní předporozumění – tvořivost v rámci přirozenosti jako důsledek vzniku moderní individuality. Pozdně moderní předporozumění – tvořivost jako strukturní podmínka pozdně moderního pojetí poznání.
Literatura
    povinná literatura
  • Deleuze, G. & Gauttari, F. (2001). Co je filozofie? Praha: Oikúmené.
  • Ricken, F. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Olomouc.
  • Dewey, D. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter. (vybrané kapitoly)
  • Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.
  • Průcha, J. (Ed.), (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál
  • Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
  • Fulka, J. (2011). Jazyk a výchova v Rousseauvě „Emilovi“. Filosofický časopis, 59(4), 483–500.
  • Janík, T. & Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
  • Arthur, J. & Davies, I. (2010). Education Studies Textbook. London & New York: Routletge. (vybrané kapitoly)
  • Platón. (1996). Ústava. Praha: Oikúmené (vybrané kapitoly)
  • Rousseau, J. J. (1907) Emil čili o vychování. Přerov: Knihtiskárna Bartheletý a spol. (vybrané kapitoly)
  • Locke, J. (1984). O výchově. Praha: SPN. (vybrané kapitoly)
  • Foucault, M. (2000). Slová a věci. Bratislava: Kalligram. (vybrané kapitoly)
  • Coreth, E. & Schöndorf, H. (2002). Filosofie 17. a 18. století. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
    doporučená literatura
  • Hrdá, M. & Šíp, R. (2012). Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků (s. 115–136). Brno: Paido
  • Baldwin, J. D. (1986) George Herbert Mead. A Unifying Theory for Sociology. Newburry Park, London, New Delhi: Sage Publications, Inc.
  • Dewey, J. (1992) Logic: Theory of Inquiry. / Theory of Valuation In. The Collected Works of John Dewey, 1882–1953. (Hickman, L. A.. ed.) [CD-ROM]. Charlottesville VA: InteLex Corporation.
  • Feyerabend, P. K. (2001) Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.
  • Chomsky, N. (1998) Perspektivy moci. Praha: Karolinum,.
  • Kuhn, T. (2008) Struktura vědeckých teorií. Praha: Oikoymenh.
  • Ricoeur, P. (1997) Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Přeložila Zdeňka Kalnická. Bratislava: Archa.
  • Rockwell, W. T. (2007) Neither Brain nor Ghost. A Nondualist Alternative to the Mind-Brain Identity Theory. Cambridge, Massachusets, London: The MIT Press.
  • Rorty, R. (2012) Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia.
  • Šíp, R. (2011) „Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity“. In. Hrdá, M. – R. Šíp (eds.) Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, s. 13-26.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Klíčové výstupy studentů:
osvojit si význam pojmů: filozofie jako „rovina souvislostí“, věda, ontologie, epistemologie, filozofická antropologie, metafyzika
pochopit vnitřní logiku utváření, reprodukce, transformace a proměny epistémy
vysvětlit podstatu, odlišnost, proměny epistém: anticko-scholastické, raně moderní a pozdně moderní
zhodnotit na základě těchto znalostí odlišnosti a důvody odlišností v pojetí výše zmíněných kategorií edukace
pochopit vlastní projekt disertace v prostoru proměny epistémy raně moderní v epistému pozdně moderní
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.