PDR_PEV Pedagogická evaluace

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí aktuálním přístupům ke kvalitě, efektivitě a evaluaci.
Výstupy z učení
Studenti rozumí aktuálním přístupům ke kvalitě, efektivitě a evaluaci.
Osnova
  • Evaluace vzdělávacích potřeb, evaluace procesů vyučování a učení, evaluace vzdělávacích výsledků, evaluace učebnic, evaluace klimatu školy a třídy, evaluace efektivnosti škol, autoevaluace práce učitele, teorie měření.
Literatura
    povinná literatura
  • Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996.
  • Vašťatková, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006.
    doporučená literatura
  • Stufflebean, D. L., Webster, W. J. An analysis of alternative approaches to evaluation. Educational Evaluation and Policy Analysis 3(2), s. 5–19, 1980.
  • Bortz, J., Döring, N. Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin: Springer, 2002.
  • Kuper, H. Evaluation im Bildungssystem. Stuttgart : Kohlhammer, 2005.
  • Patton, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park: Sage, 1990.
  • Wahlberg, H. J., Haertel, G. E. (eds.). The International Encyclopedia of Educational Evaluation. Oxford : Pergamon Press, 1990.
Výukové metody
individuální práce
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční časopisecké studie tematicky spadající do oblasti pedagogické evaluace (např. z časopisů Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Educational Research & Evaluation) s návazností na disertační práci studenta.
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt metodologického či evaluačního výzkumu jako základu disertační práce.
Znalost dané disciplíny a jejího předmětu.
Informace učitele
Další studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Educational Research & Evaluation
Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
Evaluační nástroje projektu Cesta ke kvalitě, NÚV
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.