PDR_PPS Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zkouška z psychologie na VŠ. Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti pedagogické psychologie (po domluvě s examinátorem).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili znalosti z pedagogické psychologie, které si osvojili v magisterském studijním programu. Zaměřit se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Osnova
  • Tematické okruhy: Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva. Kognitivní styl a styly učení. Školního úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztahy učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Pedagogicko-psychychologické poradenství.
Literatura
    povinná literatura
  • Alexander, R, P. A., Winne, P. H. (Eds.) Handbook of Educational Psychology. Mahwah, NJ: Lawrence Erbaum Associates, 2006.
  • Berliner, D. C., Calfee, R. C. (Eds.) Handbook of Educational Psychology. New York: Macmillan, 1998.
  • Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
  • Kohoutek, R.:Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.
  • Mietzel, G. Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe-Verlag, 2007.
  • Renkl, A. (Hrsg.) Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, 2008.
  • Schneider, W., Hasselhorn, M. Handbuch der Pädagogischen Psychologie. Hogrefe Verlag, 2008.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (Eds.) Educational Psychology. A century of contribution. Mahwah, NJ, US: Erlbaum, 2003.
    doporučená literatura
  • Ďurič, L., Bratská, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1997.
  • Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008.
  • Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia, 1990.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (ed.), Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
Výukové metody
přednášky, diskuze, domácí příprava, čtení
Metody hodnocení
Esej (3-5 stran) na dohodnuté téma z pedagogické psychologie.
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (po domluvě s examinátorem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.