PR_Mod6b Školní třída, její vedení a diagnostika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PR_Mod6b/OS01: Pá 17. 4. 9:00–14:50 učebna 34, T. Kohoutek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět definovat a vysvětlit základní pedagogicko-psychologické zákonitosti školní třídy jako sociální skupiny. Osvojí si základní diagnostické nástroje a profily metod. Prokáží na konkrétních případech (kazuistiky) na základě analýzy pochopení základních vztahů a projevů chování. Budou umět interpretovat získané výsledky, navrhovat a plánovat řízení změn v případě jejich potřeby.
Osnova
  • Práce se školní třídou , školní třída jako sociální skupina a vztahová síť
  • Školní třída jako sociální skupina
  • Koheze třídy, základní patologie školní třídy
  • Pozice a role dítěte ve školní třídě
  • Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
  • Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
Literatura
  • • www.odrogach.cz • www.primarniprevence.cz • www.poradenskecentrum.cz • www.minimalizacesikany.cz • www.msmt.cz
  • FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně : praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Translated by Petra Diestlerová. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2009, 311 s. ISBN 9788024911762. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 298 stran. ISBN 8072546244. info
Výukové metody
workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
Metody hodnocení
kontrola domácí přípravy (70%), aktivita ve výce (75%), písemný test (70 % úspěšnost)
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.