PSVP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Burešová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu: • Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy; • Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou. • Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech
Osnova
  • Přehled témat výuky: Vývoj vrstevnických vztahů. Školní třída jako malá sociální skupina. • Proměny role žáka a spolužáka v průběhu školní docházky. Význam a kvalita vztahů s vrstevníky. Význam role učitele. • Teorie malé sociální skupiny – skupinová dynamika – vývoj skupiny, cíle a očekávání skupiny, identita skupiny, skupinové hodnoty, skupinové normy, činnost členů skupiny, podskupiny jako součást skupiny, vůdcovství, struktura skupiny (pozice a role), komunikační procesy ve skupině, koheze ve skupině. • Styly vedení školní třídy a jejich vliv na dynamiku školní třídy. Role učitele a role žáka. • Změny postoje k riziku ve skupině. • Stereotypy, rizikové skupinové role. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů. • Formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza. • Způsoby získávání diagnostických údajů a volba vhodných metod. • Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody. • Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky. • Psychometrické charakteristiky diagnostických metod (objektivita, reliabilita, validita). • Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady. Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků. • Metody zpracování získaných údajů (dat). • Analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a prezentace. • Diagnostický závěr – návrh intervence a opatření, preventivní práce s kolektivem. Vedení třídy formou skupinové práce • Typy a možnosti práce se školní třídou. Struktura programů a jednotlivých setkání. • Zásady práce se skupinou: vytváření skupinových pravidel, skupinová komunikace, techniky a metody skupinové práce, jejich správné využití. • Hodnocení efektivity skupinové práce. Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/PSVP_Mod4a